Hasztagi – Wszystko co powinieneś o nich wiedzieć
Hasztagi stały się bardzo popularne w ostatnich latach. Zyskały tą popularność dość szybko. Wielu użytkowników korzysta z nich, mimo że sami do końca nie rozumieją czym te hasztagi są. Inni zaś przegapili pewien moment i kompletnie nie rozumieją ich przeznaczenia. Dowiedz się więcej o tych znacznikach!
Czym jest hasztag?
Słowo „hash” to angielska nazwa na jeden z znaczników. Najprościej mówiąc chodzi o taką „kratkę”, która na tradycyjnej, polskiej klawiaturze QWERTY znajduje się na tym samy klawiszu, co cyfra trzy. Możemy wywołać tą kratkę za pomocą kombinacji klawiszy Shift + 3. To podstawowa wiedza na temat samego znacznika.
Zanim opanował Internet, hasz znany był głównie informatykom, w szczególności programistom. Pierwsze użycie hasztagów miało miejsce w języku asemblera i kilka lat później, w słynnym języku C. Jaką rolę pełni tam hasztag? Służy on do podkreślania specjalnego znaczenia danej informacji, na przykład w języku C hasztagiem oznacza się słowa kluczowe. Oczywiście obecnie język C ewoluował. Mieliśmy już do czynienia z językiem C+ a kolejnym jest z tej rodziny jest język C#. Tutaj też pojawia się #!
Te słowa kluczowe oznaczane hasztagiem to informacja priorytetowe przetwarzana przez preprocesor. Jasne już jest to, że coś co oznaczane jest hasztagiem w informatyce staje się pewnym wyróżnieniem, posiada pierwszeństwo przed innymi.
Z języków programowania do portali społecznościowych
Pierwszy raz hasztag przeniknął do świata social mediów za pośrednictwem Twittera. Portal ten umożliwia prowadzenie tak zwanych mikroblogów. Zarejestrowany użytkownik może publikować na swoim profilu krótkie wpisy (do 280 znaków) zwane tweetami, które są widoczne dla innych użytkowników obserwujących dany profil. Prekursorem używania haszy był Chris Messina, który zaproponował system tagowania wybranych tematów w sieci mikroblogów na Twitterze. Przy okazji warto wspomnieć kiedy do słowa „hash” dołączył „tag”. Samo słowo „tag” oznacza znacznik, tagami można nazywać nazwy różnych kategorii odnośne, na przykład zawartości danej strony. Połączenie słów w wyrażenie hasztagi wyszło od jednego ze słynnych blogerów a pierwotnie oznaczało grupowanie na Twitterze.
Sam pomysł świetnie się przyjął w efekcie czego Twitter połączył hasztagi w tweetach z wyszukiwarką słów oznaczonych hasztagiem na Twitterze. W błyskawicznym tempie hasztagi zaczęły rozprzestrzeniać się po innych portalach społecznościowych i zakątkach Internetu, ewoluując i nabywając dodatkowych funkcji.
#Twitter #Instagram
Twitter jest portalem, który z pewnością najwięcej zyskał na hasztagach. Dzięki nim użytkownicy mogą w łatwy i szybki sposób odnaleźć interesujące ich kwestie. Podajmy taki przykład: cofamy się do 2012 roku. W Polsce odbywa się wielkie wydarzenie na skalę europejską, czyli europejskie mistrzostwa gry w piłkę nożną. Używając hasztagu #Euro2012 z łatwością można odnaleźć wszelkie informacje zamieszczone przez innych użytkowników o tym wydarzeniu. Należy pamiętać, że te wpisy również muszą zawierać dany znacznik.
Instagram, a właściwie jego użytkownicy, używają hasztagów dla zwiększenia swoich zasięgów. W efekcie często możemy zobaczyć długie opisy pod zdjęciami, złożone z samych hasztagów. Oczywiście jest to błąd, który utrudnia odnalezienie innym interesujących ich treści. Zobacz ofertę na prowadzenie profili na Instagramie.
Hasztagi najmniej przydatne są na Facebooku, gdyż jest to portal typowo społecznościowy. Używany jest w celu rozmowy ze znajomymi czy rodziną, dlatego hasztagi odgrywają mniejszą rolę niż na Twitterze.
Czy popularne hasztagi na Instagramie są receptą na sukces?
Hasztagi na Instagramie są i nadal będą jednym z fundamentów zasięgu. Instagram to obecnie najpopularniejsza sieć mediów społecznościowych, skupiająca ponad miliard użytkowników na całym świecie. Połowa jest aktywna na co dzień. Jeśli chcesz się tu zaistnieć, to oprócz wysokiej jakości treści potrzebujesz dobrze przemyślanego zestawu hashtagów.
Hasztagi na Instagrama — jak to działa?
Hashtagi są ważną częścią globalnego krajobrazu mediów społecznościowych. Działają jak słowa kluczowe na Instagramie i we wszystkich innych sieciach społecznościowych. Każdy, kto publikuje posty na określony temat, może dodać do swoich treści odpowiedni hashtag i mieć pewność, że jego własny post na dany temat zostanie znacznie szybciej odnaleziony. Aby ustawić hashtag, należy po prostu dodać znak # przed słowem kluczowym.
Używanie hashtagów — na co należy zwracać uwagę?
Sam Instagram obalił powszechne mity i uwypuklił trzy istotne punkty: zainteresowanie, aktualności i relacje. Wysoki poziom zaangażowania logicznie przyczynia się do tego, że posty są postrzegane jako trafne. – im więcej interakcji, tym więcej użytkowników widzi post. Posty na Instagramie z co najmniej jednym popularnym hashtagiem wzbudzają większe zaangażowanie niż posty, które nie zawierają hashtagów.
Zobacz także: Influencer Marketing
Popularne hashtagi na Instagramie
Prawdą jest, że hashtagi z milionami postów są bardzo popularne. Aby jednak znaleźć się wysoko w popularnej kategorii, post musi mieć wysoki wskaźnik interakcji w krótkim czasie. Konta z bardzo dużą liczbą obserwujących mają największe szanse powodzenia. Nawet wtedy popularność nie trwa długo, rotacja jest wysoka.
Popularne hashtagi mogą pomóc wpasować się w trendy na Instagramie, dlatego warto ich używać. Najlepiej jednak stosować ukierunkowane hashtagi. Jeśli nie masz jeszcze zbyt wielu obserwujących, nie powinieneś sięgać po najpopularniejsze hashtagi z milionami postów. Zamiast tego wybieraj te, które mają posty z górnego pięciocyfrowego i dolnego sześciocyfrowego zakresu. Wraz ze wzrostem liczby obserwujących wybrane przez Ciebie hashtagi mogą stać się bardziej popularne. Należy pamiętać, że Instagram jest ostatecznie bardzo dynamiczny, dlatego nie ma ogólnej recepty na sukces.
Jak używać hashtagów w Social Mediach?
Wiemy już czym są hashtagi, skąd się wzięły i gdzie się ich używa. Ale jak powinniśmy ich używać. Nie ma nigdzie ściśle określonych zasad, ale są niepisane reguły, które warto stosować, aby były one wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.
Po pierwsze, dla pewności dokładnie spójrzmy na budowę tych znaczników. Hasztag będzie działał tylko wtedy, gdy po znaku kratki # bezpośrednio wpiszemy daną frazę. Nie może być pustej przestrzeni między znakami. Poprawnie zapisany hasztag to #love, a nie poprawnie # love. Kolejną ważną sprawą jest długość znacznika. Powinien on być w miarę krótki i łatwy do zapamiętania, w końcu mają one ułatwić wyszukiwanie informacji.
Po drugie hasztagi służą często zwiększeniu zasięgów. Jeżeli taki jest Twój zamiar to błędem jest używanie zbyt dużych ilości hasztagów pod jednym zdjęciem czy w jednym wpisie, często daje to odwrotny efekt.
Po trzecie, ważną sprawą jest nieużywanie polskich znaków i odmian przez przypadki i inne. Nie jest to prawnie zakazane, ale nasz język jest jednym z tych, które mają dużo takich odmian. W efekcie moglibyśmy napisać jedno słowo w różny sposób, na przykład #miskami, #misce, #miską, #miskach itd., a przecież w każdym z tym przykładów chodzi o miskę, która w formie podstawowej brzmi #miska. To właśnie w takiej formie powinniśmy używać hasztagów – prostej, łatwej do odnalezienia i szybkiego wyszukania interesujących informacji.
Popularne hashtagi
Zastanawiacie się jakich haszy używają ludzie najwięcej? W Internecie łatwo odszukać takie informacje. Mogą się one okazać czasami zaskakujące i intrygujące.
Na Twitterze najpopularniejsze hashtagi to #StopAsianHate, który został użyty w około 1,2 milionach tweetów, dalej plasują się #RacismIsNotComedy, #AsiansAreHuman, #FridayLivestream z wynikiem ponad 500 tysięcy tweetów a pierwszą piątkę zamyka #StPatricksDay z ilością około 360 tysięcy tweetów. Takie zestawienie może pokazać, czy żyje (żył) świat w ostatnim czasie.
Z kolei na instagramie, portalu gdzie głównie wrzucane są zdjęcia, popularne hashtagi wyglądają zupełnie inaczej są to między innymi: #love, #instagood, #photooftheday czy #friends. Takie porównanie idealnie pokazuje czym żyje społeczność na Twitterze, a czym na Instagramie.
Hasztag w biznesie
Komuś mogłoby się wydawać, ze ten znacznik jest jedynie modnym dodatkiem wykorzystywanym przez osobistości ze świata show biznesu czy nastolatki, chcące zabłysnąć w sieci lub wśród znajomych.
Jednak Internet stał się prawdziwą kopalnią złota. Mówi się, że jeśli jakaś firma nie ma swojej strony WWW lub chociaż fanpega to nie istnieje. I jest w tym sporo prawdy, może istnieje ale z pewnością traci na tym sporo klientów.
Odpowiednie promowanie firmy w Internecie może przynieść oczekiwany sukces w sprzedaży. Można wiele rzeczy zrobić, aby rozsławić swoje przedsiębiorstwo w sieci. Jednym z nich jest prowadzenie portali w social mediach. Aby taki portal zdobył „oglądalność” należy nim umiejętnie zarządzać. A co za tym idzie – dostosowywać się do dynamiki wirtualnego świata.
Prawidłowe wykorzystywanie hasztagów może przyciągnąć klientów lub zwiększyć rozpoznawalność marki.
Internet jest zaskakującym miejscem, które pewnie nie raz wprawi nas w zadumę. Aby nadążać za tak dynamicznie zmieniającym się światem, potrzeba poświęcić sporo energii. Jeśli pojawiają się wątpliwości co do niektórych zjawisk czy zachowań, warto sprawdzić o co chodzi. Teraz z pewnością wiesz wszystko co potrzeba o hasztagach i ich użyciu. Śmiało możesz wrócić do Internetu!