Rola długiego ogona w pozycjonowaniu
Posiadasz własną stronę internetową, którą chciałbyś wypromować? Otwierasz własny biznes i planujesz założyć wirtualny sklep? A może jesteś odpowiedzialny za funkcjonowanie jakiejś firmy w sieci? Z pewnością zastanawiasz się co zrobić, aby witryna była widoczna dla jak największej liczby potencjalnych klientów. Zapoznaj się z pozycjonowaniem SEO!
Odpowiednie pozycjonowanie drogą do sukcesu
Kiedy po raz pierwszy spotykasz się z pojęciem „pozycjonowanie” z pewnością nasuwa Ci się wiele pytań. Możesz być zaskoczony jak bardzo rozbudowane jest to pojęcie. Najprościej rzecz ujmując w pozycjonowaniu chodzi o wypromowanie danej witryny, tak aby zdobyć jak największy ruch na stronie. Jak wiadomo, w Internecie ruch równa się zyskowi.
Istnieje wiele profesjonalnych firm zajmujących się analizą i optymalizacją stron WWW, tak aby ich pozycja w wyszukiwarkach była jak najlepsza, co za tym idzie, częściej odwiedzana przez potencjalnych klientów.
Specjaliści od spraw SEO, bo tak z angielskiego nazywamy proces pozycjonowania (Search Engine Optimization), używają wielu technik w swojej pracy. Biorą pod uwagę różne czynniki, jak na przykład pracę robotów googla, które pozycjonują strony WWW, a powszechnie wiadomo, że jest to jedna z najczęściej używanych wyszukiwarek na świecie. Sprawdzają stronę pod względem treści i stylu i budują sieć linkowych połączeń. Wszystko to by zwiększyć ruch na stronie.
Oczywiście takie firmy nie są fundacją charytatywną. Należy odpowiednio zapłacić za te usługi. Dodatkowo, zanim na jakąkolwiek firmę zdecyduje się jakiś przedsiębiorca, musi ją dobrze sprawdzić. W gąszczu ofert łatwo trafić na małe efektywnych wykonawców. Kolejną sprawą jest fakt, że jeśli posiadasz jakąś małą firmę to wynajęcie profesjonalistów może okazać się zbyt drogie. Czy to oznacza, że Twoja strona skazana jest na krążenie w odmętach Internetu? Otóż nie, z odrobiną wiedzy sam możesz pomóc swojej stronie!
Słowo klucz
Wkraczając w świat jakim jest pozycjonowanie stron WWW, niektóre frazy mogą być całkiem obce lub niezrozumiałe. Zanim przejdziemy do wyjaśniania czym jest pozycjonowanie long tail, warto przybliżyć znacznie i rolę słów kluczowych na stronach internetowych.
Mówiąc o słowach kluczowych w kontekście pozycjonowania mamy na myśli pewne frazy, którymi posługuje się użytkownik podczas wyszukiwania interesujących go treści. Najprościej pokazać to na przykładzie: jeśli ktoś szuka pomysłu na prezent dla kogoś blisko, to może na przykład wpisać w wyszukiwarce następujące słowa: „pomysł na super prezent dla dziewczyny”. To co zostanie wpisane w wyszukiwarkę to właśnie słowa kluczowe.
Te słowa są zamieszczane na stronach internetowych o danej tematyce. Więc jeśli na naszej stronie występują takie keywords (z ang. słowa kluczowe) jak „prezent”, „prezent dla dziewczyny”, „pomysł” to owa strona ma większą szanse na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania, jeśli użytkownik wywołą taką frazę. Te określenia wprowadzane przez użytkowników mają swoje nazwy. W odniesieniu do naszego przykładu możemy mówić o ogólnych słowach kluczowych – zainteresowany wpisuje coś co go interesuje bez dokładnie określonych preferencji. Jest jeszcze inna kategoria słów kluczowych pojawiających się w wyszukiwarkach, czyli słowa brandowe. Używane są wtedy, kiedy szukamy konkretnej firmy lub marki. Nazwy tych podmiotów zwykle są unikalne, więc łatwo można tak odnaleźć interesującą użytkownika treść.
Pozycjonowanie long tail
Skoro orientujemy się już w roli jaką pełnią słowa kluczowe podczas pozycjonowania strony internetowej, możemy przejść do pozycjonowania long tail. Oczywiście jest to nazwa angielska, jeśli chcemy to przełożyć na język polski to można powiedzieć, że jest to pozycjonowanie długiego ogona.
W rzeczy samej chodzi o słowa kluczowe, które zawierają więcej niż dwa wyrazy. Jeśli użytkownik wpisujesz jakąś dłuższą, bardziej sprecyzowaną frazę jest większe prawdopodobieństwo, że szuka czegoś konkretnego. Jeśli na swojej stronie zastosujesz taki długi ogon słów kluczowych zaistnieje bardzo duża szansa, że to Twoją stronę ujrzy w wyszukiwarce potencjalny klient. Zapytasz dlaczego?
W sieci istnieją miliony jak nie miliardy lub więcej rozmaitych stron internetowych, jednocześnie wiele z tych witryn oferuje podobne treści. Jeżeli postawisz jedynie na zwykłe słowa kluczowe, masz mniejsze szanse na wyróżnienie swojej strony, dlatego że takich samych keywordsów używają też inni przedsiębiorcy.
Jeśli zaś zbudujesz odpowiednią bazę fraz wykorzystując długi ogon SEO, twoja witryna zawierać będzie precyzyjniejsze, bardziej unikalne słowa kluczowe. Użytkownik, który wie, że potrzebuje drewnianej ramki o konkretnym wymiarze wpisze: „ramka drewniana na zdjęcia 50×50”, co jest o wiele dokładniejszym wskazaniem niż, ktoś o mniej jasnych oczekiwaniach, piszący: „ramka na zdjęcia”.
Pomysły na długie ogony
Zastanawiasz się jak najlepiej zbudować długie słowa klucze? Odpowiedź na to pytanie masz pod ręką. Przejrzyj Internet!
Dobrą praktyką jest odwiedzenie różnych forów dyskusyjnych, związanych z Twoją usługą. Jeśli prowadzisz sklep ślubny z różnymi perypetiami, dowiedz się o czym rozmawiają narzeczeni, czego szukają. Czytając posty na forum, łatwo zorientujesz się jakich słów kluczowych możesz użyć, by przyciągnąć do swojej strony prawdziwych klientów. Zobacz również nasz wpis: dobór fraz kluczowych do pozycjonowania.
Sprawa ma się podobnie z wszelkimi komentarzami pod filmikami, na przykład na YouTube.
Istnieją też specjalne narzędzia, które mogą zasugerować Ci ciekawe słowa kluczowe, wystarczy tylko z nich skorzystać. W porównaniu z innymi technikami analizy i optymalizacji strony internetowej pod kątem jej pozycji, pozycjonowanie long tail nie wymaga specjalistycznej wiedzy i nakładów finansowych. Jest to jedna z największych zalety długiego ogona SEO.
Co jeszcze warto wziąć pod uwagę?
Prowadzą firmę, pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę z istniejącej konkurencji. W Internecie też ona jest, dlatego projektując słowa kluczowe do długiego ona musisz wziąć konkurencję pod uwagę. Staraj się ich przechytrzyć. Wymaga to do Ciebie nieustannego monitorowania efektów jakie przynoszą (lub nie) aktualne keywordsy, zmienia ich, dostosowywania do dynamicznego rynku. Zwykle słowa kluczowe warto odłożyć na bok jako dodatek, a nie podstawa.
Oczywiście nie można zapominać o innych strategiach wpływających na dobre pozycjonowanie jak optymalizacja adresów URL, nagłówków artykułów, samej treści strony – zarówno pod względem gramatycznym jak i tego jak bardzo wartościowa jest treść da klienta. Nie można zapominać o stronie graficznej. Jest to niezwykle ważna sprawa dla witryn, które są internetowymi sklepami. Zasada jest taka sama jak w prawdziwym sklepie. Jeśli łatwo nam się w nim porusza, łatwo znajduje interesujące rzeczy i szybko dokonuje zakupy, to jesteśmy zadowoleni i chętniej wrócimy jeszcze raz. Jeśli zaś nie dość, że produkty są bezmyślnie porozstawiane to jeszcze przy kasie trzeba czekać dwadzieścia minut na obsługę. To nie chcąc tracić tak cennego dziś dla wszystkich czasu, klient może wybrać konkurencje.
Internet rządzi się swoimi sprawami, więc metody zdobywania klientów czasem różnią się od tych stosowanych w rzeczywistości, lecz wiąż jest to ten sam klient, który ma bardzo podobne oczekiwania.