Pozycjonowanie czy content marketing – co wybrać?
Wypromowanie strony w internecie nie jest zadaniem łatwym. Codziennie pojawia się kilka lub kilkadziesiąt tysięcy stron o takiej samej tematyce. Jak więc sprawić, by strona przyciągała internautów i nowych klientów? Najlepszym sposobem jest pozycjonowanie strony oraz content marketing. Niektórzy traktują te elementy oddzielnie. Tymczasem tylko połączenie ich obu może przynieść zamierzone efekty.
Na czym polega pozycjonowanie strony internetowej?
Celem pozycjonowania (Search Engine Optimoization – SEO) jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych, przede wszystkim w Google, z którego korzysta 97% internatów w Polsce. Najlepiej, by strona znalazła się na liście TOP 10, czyli na pierwszej stronie wyszukiwarki, ponieważ internauci ograniczają się do wchodzenia tylko na strony z pierwszej dziesiątki, a najczęściej ograniczają się do 3, 5 stron.
Skuteczne pozycjonowanie strony wymaga podjęcia wielokierunkowych działań o charakterze długofalowym. Jednorazowe wypromowanie strony tylko chwilowo zwiększy ruch na stronie i przysporzy nowych klientów. Wynika to z bardzo dużej konkurencji w internecie i działań podejmowanych na innych stronach.
Pozycjonowanie obejmuje audyt strony, optymalizację on-site (wewnątrz strony), optymalizację off-site (na zewnątrz strony). Audyt strony pozwala na określenie jej mocnych i słabych stron pod względem algorytmów wyszukiwarki. Pozwala to na opracowanie strategii dalszych działań. Najczęściej dotyczą one kodu źródłowego strony, struktury strony, doboru odpowiednich słów kluczowych (bardzo ważne!), treści strony oraz generowanie organicznych wejść na stronę. I tu pojawia się content marketing.
Czym jest content marketing?
Algorytmy Google najwyżej oceniają wartościowe treści zamieszczone na stronie oraz na portalach z tekstami linkującymi do strony. Marketing treści musi być wysokiej jakości i unikalny. Powinien dostarczać odbiorcy nowych informacji, służyć poradą, rozwijać jego zainteresowania i zaspokajać potrzebę pozyskania nowych informacji, ma być to dla niego wartość dodana.
Content marketing może mieć różną formę, najczęściej są to:
- blogi na stronie,
- artykuły specjalistyczne,
- podcasty,
- webinaria,
- infografiki,
- poradniki i instrukcje,
- infografiki,
- e-booki,
- filmy video.
Content marketing może być umieszczany na portalach społecznościowych, portalach branżowych, lokalnych, na kanałach You Tube. Marketing treści nie reklamuje bezpośrednio marki ani produktu, ale buduje dłuższą więź z odbiorcą opartą na zaufaniu oraz możliwości uzyskania eksperckiej wiedzy. W efekcie skłania to odbiorcę do podjęcia konkretnych działań w postaci dokonania zakupów.
Pozycjonowanie czy content marketing
Content marketing i SEO są ze sobą bardzo ściśle powiązanie. Nie da się wypromować strony tylko na bazie słów kluczowych w krótkich tekstach niskiej jakości. Podobnie nawet najlepsze teksty specjalistyczne nie zostaną odkryte bez ich pozycjonowania. Z tego względu dobre agencje SEO opracowują strategie marketingowe oparte na obu tych filarach. Jeden i drugi wymagają ciągłego monitorowania ruchu na stronie. Nie wystarczy jednorazowe umieszczenie kilku wartościowych tekstów na różnych portalach. Dobrze opracowana strategia marketingowa powinna obejmować systematyczne dodawanie tekstów o podobnej tematyce.
Z punktu widzenia pozycjonowania, najlepiej jest dodawać je minimum raz, a najlepiej kilka razy w miesiącu. Powinny obejmować tą samą tematykę, ale różne frazy kluczowe. Dzięki takiej taktyce odbiorce będzie regularnie odwiedzał stronę i polecał innym potencjalnym klientom. Aktualizacja content marketingu umożliwia także dodawanie nowych słów kluczowych, które zwiększą widoczność strony w wyszukiwarkach.
Pozycjonowanie strony kosztuje, warto więc powierzyć je profesjonalnej firmie, która oferuje możliwość wykupu abonamentu. Dzięki temu strona będzie stale monitorowana i dostosowywana do działań konkurencji oraz najnowszych algorytmów wyszukiwarek. Koszty szybko zwrócą się w postaci wzrostu ruchu na stronie, przyrostu nowych klientów i zwiększeniu sprzedaży.