Marketing internetowy – wszystko co musisz o nim wiedzieć

marketing internetowy
Marketing internetowy

Marketing są to wszelkie działania podejmowane przez firmę, aby wspierać sprzedaż usług lub produktów. Wszelkie działania, które się podejmuje, wykonuje się wypracowanymi technikami i metodami. Marketing ma za zadanie budować świadomość marki, wzmacniać jej pozycję na rynku.

Czym jest marketing internetowy?

Marketing internetowy to nic innego, jak odmiana klasycznego marketingu. Obejmuje ona wszelkie strategie, działania i kampanie, które wspierają sprzedaż usług, kreują pozytywny wizerunek w internecie i przyciągają nowych klientów. Na marketing internetowy decyduje się coraz więcej firm. Do jego głównych zalet należą niskie koszty, ogólna dostępność, a także szybki zwrot inwestycji. Marketing ten rozwija się wraz z rozwojem technologii oraz z większą informatyzacją całego społeczeństwa.

Jakie są rodzaje marketingu internetowego?

Marketing internetowy ciągle się rozwija. W związku z tym powstają coraz to nowsze jego rodzaje. Warto jednak zorientować się w istniejących już formach marketingu internetowego, aby wybrać dla siebie coś, co będzie najlepsze dla firmy lub przedsiębiorstwa.

Artykuły sponsorowane

Jedną z form marketingu internetowego jest publikacja artykułów sponsorowanych. Jest to bardzo dobry sposób na przyciągnięcie uwagi klienta. Tekst musi być dobrze napisany i połączony z odpowiednim linkowaniem. Dzięki temu wzmocni się pozycja firmy w wyszukiwarce internetowej. Trzeba jednak artykuł taki umieścić w odpowiednim miejscu i nie może być ono przypadkowe, ponieważ tekst ten ma dotrzeć do określonej grupy odbiorców.

Pozycjonowanie

SEO, czyli pozycjonowanie i optymalizacja, kolejna forma marketingu internetowego. Polega on na działaniach, które mają na celu zoptymalizować preferencje algorytmu wyszukiwarki. W wyniku tych działań podwyższa się pozycja w wyszukiwarce. Na wysoką pozycję wpływa przede wszystkim domena, czyli treść, która powinna być na tyle ciekawa, żeby zainteresować potencjalnych klientów. Na pozycje w wyszukiwarce wpływ ma również strona internetowa, która powinna być łatwa w nawigacji i szybka, a także jej optymalizacja, czyli metadane, adres URL, linkowanie zewnętrzne i inne.

Link building

Kolejnym rodzajem marketingu internetowego jest linkowanie, które jest ważną częścią pozycjonowania, Bez dobrego profilu linkowego pozycjonowanie domeny może nie przynieść oczekiwanego skutku. Dzięki linkowaniu pozyskuje się również i inne z rozmaitych stron internetowych, które są na ten sam temat.

Analityka internetowa

Kolejnym rodzajem marketingu internetowego jest analityka. Analityka internetowa to działania, które polegają na gromadzeniu informacji na temat internautów, a następnie na analizie tych danych. Analiza taka pozwoli na dostrzeżenie miejsc, które wymagają poprawy. Dokładna i skuteczna analiza dostarczy także informacji kim jest odbiorca, pozwoli poznać źródło informacji na temat danej firmy, sprawdzić najpopularniejsze podstrony i wreszcie zoptymalizować koszty kampanii reklamowych.

Google Ads

Inną forma marketingu przez internet są kampanie Google ADS. W wyszukiwarkach pojawiają się jako linki sponsorowane i znajdują się nad wynikami organicznymi. Dzięki tego rodzaju kampaniom możliwa jest reklama banerowa i produktowa, a także reklama na YouTube i w Gmail. Te dwie ostatnie formy reklamy docierają do bardzo dużej grupy osób, które mają podobne zainteresowania.

Social Media

Marketing internetowy wykorzystuje także Social Media. Dzięki nim można w szybki sposób dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Jest to ten z najskuteczniejszych i najpopularniejszych rodzajów marketingu internetowego. Bardzo ważne jest tu, żeby dostosować kanały mediów społecznościowych do potencjalnego odbiorcy i do profilu firmy, zanim zacznie się zamieszczać ogłoszenia i reklamy. Najpopularniejszymi social mediami, wykorzystywanymi do reklamy, są Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Linkedln.

google analytics
Google analytics

Inne formy marketingu internetowego

Inne rodzaje marketingu to Buzz Marketing, czyli marketing szeptany, Content Marketing, E-mail Marketing. Te formy marketingu są również bardzo często stosowane, choć mało kto zdaje sobie z tego sprawę.

Buzz Marketing

Celem Buzz Marketingu jest to, aby jak najwięcej osób mówiło o danej firmie. Jest to marketing szeptany, który polega na wymianie informacji i opinii na temat konkretnej marki. W rezultacie poprawia się wizerunek zakładu lub firmy, a pozycjonowanie się wzmacnia.

Content Marketing

Content Marketing to marketing treści. Tworzy się grafiki, teksty, filmy i słuchowiska w taki sposób, aby zainteresować odbiorcę, który chętnie sięgnie po różne oferty. Wzmacnia się również pozycjonowanie strony Do tej formy marketingu zalicza się e-booki, artykuły na blogu filmowym, webinary, podcasty i inne.

E-mail Marketing

E-mail Marketing jest taką formą marketingu, którą zna każda osoba posiadająca skrzynkę na e-maile. Polega on na rozsyłaniu treści osobom, które mogą być nimi zainteresowane. Dzięki temu dociera się do wybranej grupy osób. Główną zaletą marketingu tego typu jest niski koszt, szybkość dostarczania materiałów promocyjnych i możliwość personalizacji.

prowadzenie social media
Social Media

Jakie są jeszcze rodzaje marketingu internetowego?

Inne mniej znane formy marketingu internetowego, które prężnie rozwijają się od kilku sezonów jest: Influencer marketing, marketing wirusowy oraz marketing afiljacyjny.

Influencer Marketing

W ostatnim czasie bardzo prężnie rozwija się tzw. Influencer Marketing. Forma ta polega na tym, że przedsiębiorstwa i marki nawiązują współpracę z różnymi twórcami popularnymi w internecie. Współpraca ta polega tym, ze podczas programu influencer wspomni o jakimś produkcie, wybranej firmie lub marce. Rodzaj i forma współpracy zależy tu bezpośrednio od popularności danej osoby i od jej zasięgów.

Marketing wirusowy

Innym ciekawym zjawiskiem jest marketing wirusowy. Wykorzystuje on sieci społeczne, aby rozesłać treści marketingowe do tysięcy odbiorców. Działanie polega na dobrowolnym udostępnianiu poszczególnych materiałów przez użytkowników w sieci.

Marketing afiliacyjny

Programy partnerskie oraz marketing afiliacyjny to rodzaj marketingu internetowego, który robi się coraz bardziej popularny. Polega on na tym, że sprzedawca zleca wykonanie różnych działań marketingowych partnerom. Dostają oni za to wynagrodzenie, jeśli uda im się osiągnąć zakładany efekt. Koszty takiego programu nie są duże, więc są opłacalne, problem polega na tym, aby znaleźć osoby chętne do współpracy.