Marketing efektywnościowy – mierzalny sukces reklamy

marketing efektywnościowy

Niezależnie od tego, czy jest to reklama telewizyjna, plakat reklamowy, reklama w czasopiśmie czy baner reklamowy online, umieszczający reklamy chcą wiedzieć, jak odbierają je potencjalni klienci.
Reklama internetowa, m.in. reklama w mediach społecznościowych, która obejmuje własną stronę internetową, a także marketing e-mailowy i afiliacyjny, spotyka się ze specjalną strategią – marketingiem efektywności.
W tym rodzaju marketingu internetowego stosowane środki marketingowe prowadzą do wyraźnie mierzalnych reakcji odbiorców reklamy, co z kolei pozwala mierzyć sukces reklamy. Jak dokładnie to działa i jakie inne korzyści oferuje marketing efektywnościowy?

Co to jest marketing efektywnościowy?

Performance marketing czyli marketing efektywnościowy, to strategia marketingu internetowego, w której środki przekazu mają na celu generowanie wymiernych efektów. Jest to podejście silnie zorientowane na wyniki, które charakteryzuje się wysokim poziomem mierzalności i sterowalności. Mówiąc najprościej, performance marketing polega na mierzeniu wpływu reklamy online, dostosowywaniu jej w razie potrzeby, a tym samym zwiększaniu jej skuteczności. W tym celu performance marketing wykorzystuje różne instrumenty, takie jak optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), marketing afiliacyjny czy reklama displayowa.
Performance marketing można przypisać do marketingu bezpośredniego.
W marketingu efektywnościowym płaci się tylko za konkretne działania. Fakturowanie opiera się na typowych modelach rozliczeń, m.in.:

  • PPS (Pay per Sale) – Reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy może z powodzeniem sprzedać produkt za pomocą odpowiednich środków reklamowych,
  • PPL (Pay per lead) – Reklamodawca musi zapłacić gdy skontaktuje się z nim potencjalny klient, np. zapisze się do newslettera,
  • PPC (Pay per Click) – Reklamodawca płaci z góry określoną kwotę za każde kliknięcie reklamy online, np. baner lub reklamę tekstową.
facebook reklama

Marketing efektywnościowy – definicja

Performance marketing jest podkategorią lub strategią marketingu internetowego. Jest stosowany w szczególności w obszarze pozyskiwania nowych klientów i ich lojalności. Jego celem jest wywołanie mierzalnych reakcji i aktywności. Mierzalne reakcje to np. kliknięcia w banery reklamowe online lub rejestracja do newslettera.
Dla firm i osób samozatrudnionych marketing efektywnościowy jest opłacalnym sposobem optymalizacji działań marketingowych i budżetu wykorzystywanego przez cały okres trwania kampanii. Duże firmy, takie jak np. Amazon, eBay od dawna polegają na tym narzędziu jako uzupełnieniu klasycznej reklamy budującej markę.

Czym charakteryzuje się marketing efektywnościowy?

Ważne cechy marketingu efektywnościowego:

  • Mierzalność wyników
  • Optymalizacja
  • Modułowość
  • Networking

Mierzalność

Mierzalność odgrywa niezwykle ważną rolę w marketingu efektywnościowym. Podczas gdy sukces jest często trudny do zmierzenia za pomocą tradycyjnego marketingu, w marketingu efektywnościowym można wyraźnie i szybko rejestrować wszystkie reakcje i aktywności grupy docelowej. Wachlarz odpowiednich narzędzi i programów dodatkowych jest obecnie bardzo szeroki.
Dzięki nim można dokładnie monitorować, mierzyć i analizować, takie działania jak:

  • rejestracja użytkownika na portalu,
  • zakup produktu,
  • zapisanie się do newslettera
  • kliknięcia w baner reklamowy
  • pobranie e-booka
  • polubienie profilu na Facebooku

Optymalizacja

Marketing efektywnościowy pozwala w dowolnym momencie dostosować różne parametry. Poprzez ciągłe dostosowywanie i optymalizację można wpływać na skuteczność danej kampanii marketingowej i poprawiać ją przez cały czas jej trwania.

Modułowość

Aby móc w dowolnym momencie dostosować kampanię, strategia performance marketingu musi składać się z wielu małych modułów budżetowych. Każdy z tych modułów budżetowych można analizować i oceniać niezależnie od pozostałych. W ten sposób łatwo się zorientować, w który moduł warto zainwestować. Porównując bezpośrednio ze sobą poszczególne moduły, można szybko zobaczyć, które z nich mają niską wydajność i należy je odpowiednio dostosować.

Networking

Ponieważ marketing efektywnościowy łączy się z innymi elementami marketingowymi, można zaobserwować silną korelację między różnymi elementami i można je również łatwo zintegrować jako element kampanii reklamowej.

Wyznaczanie celów w ramach strategii performance marketingu

Podobnie jak w przypadku każdego rodzaju marketingu, niezwykle ważną rolę odgrywają tu konkretne cele. Warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Co dokładnie chce się osiągnąć?
  • Kiedy i w jakim okresie planuje się to zrealizować?
  • Jaki budżet można wykorzystać?

Wiele kampanii performance marketingowych jest bardzo silnie ukierunkowanych na sprzedaż, co zawęża spojrzenie na różne obszary zastosowania tego rodzaju marketingu online. Ponieważ nawet w kontekście przedsprzedaży, kiedy kontakt z klientem dopiero się nawiązuje, performance marketing może być skutecznym instrumentem.

Przykładowe cele:

  • Zwiększenie świadomości i zasięgu
  • Wzrost sprzedaży
  • Poprawa lojalności/zaangażowania klientów
  • Wygenerowanie określonej liczby odwiedzających witrynę internetową
  • Zmniejszenie kosztów

W zależności od tego, które kanały marketingowe się wybierze dla swojej kampanii, można uzyskać kluczowe wskaźniki wydajności. To pozwala sprawdzić,w jakim stopniu cel został już osiągnięty.

Środki marketingowe

Aby osiągnąć wyznaczone cele, performance marketing wykorzystuje różne instrumenty, z których można skorzystać. Każdy z nich jest ważny dla mierzenia sukcesu kampanii marketingowej, a wybór narzędzi zależy od wyznaczonych celów. Należą do nich m.in.:

Reklama w wyszukiwarkach

reklama social media

Obejmuje płatne reklamy, pojawiające się głównie na stronach wyników Google lub innych wyszukiwarek. Taka reklama pozwala, aby produkty i usługi zostały dostrzeżone przez odbiorców.
Efekt reklamy w wyszukiwarce jest prawie natychmiastowy. Nie płaci się za puste wyświetlenia. Opłatę nalicza się w momencie, kiedy użytkownik faktycznie kliknie w link sponsorowany.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (Search Engine Optimization, w skrócie SEO) łączy w sobie wszystkie środki, które powodują, że witryna wyświetla się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki (zwłaszcza Google). Na przykład strona internetowa jest skonfigurowana w taki sposób, że wyszukiwarki mogą ją lepiej czytać i analizować. W takim przypadku strona zwykle uzyskuje lepszą pozycję w rankingu i jest szybciej znajdowana przez użytkowników i częściej odwiedzana.

Marketing afiliacyjny

Kiedy operatorzy witryn umieszczają w swoich witrynach linki od stron trzecich, nazywa się to marketingiem afiliacyjnym. Operator zapewnia reklamodawcy bezpłatną przestrzeń reklamową, tym samym zwiększa się zasięg jego witryny. Reklamodawca musi zapłacić tylko wtedy, gdy ustawiony link prowadzi do konkretnego działania, np. został kliknięty lub doprowadził do nawiązania kontaktu lub sprzedaży oferowanego produktu.

Biuletyn i marketing e-mailowy

Te dwa kanały marketingu są ogólnie uważane za bardzo skuteczne narzędzia do zwiększania ruchu w witrynie i wzmacniania lojalności klientów.

Reklamy graficzne

reklamy graficzne w Google

Każdy, kto korzysta z reklam graficznych, korzysta z przestrzeni reklamowej poza własną witryną. Reklama graficzna to na przykład w banery reklamowe.

Marketing w mediach społecznościowych

W ostatnich latach znaczenie tego rodzaju marketingu internetowego ogromnie wzrosło. Reklama w sieciach społecznościowych, takich jak reklama Facebook, na Twitterz, Pintereście czy reklama na Instagramie, stała się integralną częścią koncepcji marketingowych wielu firm. Około 80 procent firm wykorzystuje obecnie media społecznościowe do celów marketingowych.