M-commerce – co to jest?
W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszy się m-commerce. M-commerce to po prostu e-commerce tworzone na mobilnych urządzeniach. Wzrost popularności smartfonów i tabletów przyczynił się również do wzrostu m-commerce.
Czym jest m-commerce?
Warto mieć na uwadze, że na dwa sposoby mogą być obsługiwane sprzedażowe platformy na urządzeniach mobilnych. Dedykowana aplikacja to pierwszy sposób. Koszt stworzenia aplikacji mobilnej i sklepu internetowego będzie większy niż przygotowanie samego sklepu, ponieważ aplikacje tworzone są przy wykorzystaniu innych technologii niż strony internetowe. Można jednak stworzyć responsywny sklep internetowy, który dostosuje się do rozmiarów urządzenia, na którym strona będzie się wyświetlać.
Sklep internetowy na urządzenia mobilne
Pojęcie m-commerce pojawia się często wraz z pojęciem e-commerce. Jeśli weźmiemy pod uwagę ciągły rozwój sprzedaży dokonywanej z poziomu urządzeń mobilnych, to raczej nie jest to nic dziwnego. Z urządzeń mobilnych korzystają obecnie wszyscy, więc można śmiało powiedzieć, że ich czas nie mija. Warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że urządzenia mobilne wykorzystywane są do przeglądania stron, komunikacji, a także do zakupów. Rozwój handlu elektronicznego mocno przyspieszył w dobie pandemii. Urządzenia mobilne są przez wiele osób używane bezpośrednio do finalizacji transakcji. Właśnie dlatego wydzielenie m-commerce z e-commerce jest zjawiskiem całkowicie naturalnym. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest mobile commerce, a także podpowiemy, jak należy tego używać.
Zobacz także: Sklep internetowy woocomerce
Jeszcze jakiś czas temu korzystało się głównie z komputerów stacjonarnych lub laptopów, jeśli chciało się robić zakupy. Obecnie więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego naturalne jest, że zakupy są także realizowane na tych urządzeniach. Możliwość dokonywania zakupów z dowolnego miejsca na świecie jest dużą zaletą m-commerce. Nie musimy mieć nawet dostępu do komputera, ponieważ wystarczy, że mamy smartfon z dostępem do internetu. Jest to naprawdę duża wygoda i ogromna oszczędność czasu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że m-commerce dotyczy nie tylko sklepów internetowych i sprzedaży, ale także bankowości mobilnej oraz innych usług. Mobile commerce jest ściśle związane z e-commerce, czyli handlem elektronicznym. Właściwie jest to naturalny odłam handlu elektronicznego, o którym ostatnio zaczęło się mówić więcej. Główną przyczyną jest oczywiście wzrost popularności realizowania transakcji przez mobilne urządzenia.
Zalety stosowania m-commerce
Zdecydowana większość konsumentów przynajmniej raz w życiu dokonała zakupów w internecie. Potwierdzają to też raporty przeprowadzone przez różne ośrodki badawcze. Laptop nadal jest urządzeniem, z którego najczęściej realizujemy transakcję, ale tuż za nim jest smartfon. Można śmiało powiedzieć, że stacjonarne urządzenia wcale już nie przeważają nad mobilnymi urządzeniami. Naturalnym procesem było wyodrębnienie się z e-commerce gałęzi, która dotyczy transakcji przez internet przy użyciu mobilnych urządzeń. Najczęściej wykorzystywane urządzenia mobilne to oczywiście smartfon oraz tablet. Silne cechy wspólne mają e-commerce i m-commerce. Nie ma raczej w tym nic dziwnego, jeśli to z e-commerce wywodzi się mobile commerce. Warto także podkreślić, że szeroko rozumiany handel elektroniczny jest cechą, która łączy te dwa pojęcia. Należy sobie uświadomić, że obydwa pojęcia związane są właśnie z handlem elektronicznym. Sprzedaż musi być przez internet, żeby w ogóle można było mówić o mobile commerce. Obecnie sprzedaż online jest równie popularna, jak sprzedaż stacjonarna, a ten trend ciągle wzrasta. Wystarczy tylko zobaczyć, jak dużo sklepów internetowych powstaje każdego dnia.
Zobacz także: Jak rozpocząć sprzedaż internetową.
System mobilnej sprzedaży
Wiele sklepów odnosi ogromne sukcesy komercyjne, dlatego opłaca się korzystać z nowych technologii. Postęp technologiczny sprawił, że obecnie możemy korzystać z rozwiązań, o których dawniej byśmy mogli tylko pomarzyć. Nie można zapomnieć o mobile commerce, jeśli jesteś właścicielem dobrze prosperującego sklepu internetowego. Strony internetowe trzeba systematycznie rozwijać, żeby dostosować je do mobilności. Wiele osób zastanawia się, czy opłaca się wdrożyć m-commerce do własnego sklepu internetowego. Z pewnością dużo atrakcyjniejszy dla klientów będzie sklep internetowy, w którym zaimplementowano system mobilnej sprzedaży. To ułatwi realizowanie zakupów, ponieważ konsumenci będą także mogli korzystać z urządzeń mobilnych.
Konkurencja w branży jest obecnie bardzo duża, dlatego warto zwracać uwagę na szczegóły, które pozwolą się wyróżnić. Na budowanie nowoczesnego wizerunku przedsiębiorstwa takie działania wpłyną pozytywnie. Można w ten sposób również zwiększyć zaufanie do marki. Warto też podkreślić, że wzrost konwersji jest często wynikiem wdrożenia mobile commerce. Klient będzie bardziej zadowolony, jeśli nie będzie musiał w trakcie transakcji zmieniać urządzenia mobilnego na laptopa. Oznacza to więcej transakcji zrealizowanych i jednocześnie mniej przerwanych. Można śmiało powiedzieć, że przyszłością sklepów internetowych jest nie tylko e-commerce, ale również mobile commerce.