Linkowanie wewnętrzne i jego wpływ na pozycjonowanie strony

linkowanie wewnętrzne

Optymalizacja stron internetowych wymaga podejścia holistycznego. Należy wykorzystać każdą dostępną strategię tzw. white hat, aby osiągnąć trwałe rezultaty. Jednym z najskuteczniejszych, a także najbezpieczniejszych (linkowanie zewnętrzne często wiąże się z ryzykiem nałożenia kar przez Google) sposobów podniesienia pozycji strony internetowej w rankingu wyszukiwania na określone frazy kluczowe jest linkowanie wewnętrzne. Dodatkowo zwiększa ono przejrzystość witryny, uatrakcyjnia ją w oczach robotów i użytkowników.

Linki wewnętrzne, czyli jakie?

Internal links czyli linki wewnętrzne to odnośniki, w których domena źródłowa jest identyczna jak domena docelowa. Łączą poszczególną podstronę z inną w obrębie jednego serwisu. Są szczególnie użyteczne w przypadku rozbudowanych, obfitych w treść witryn oraz sklepów internetowych, w których występuje duża liczba produktów i kategorii. Poprawiają nawigację i dostęp do wszystkich zasobów. Dzięki temu odwiedzający łatwiej i szybciej mogą dotrzeć do interesujących ich treści. Co za tym idzie, spędzają w obrębie domeny więcej czasu. Im dłuższe sesje, tym lepiej dla wartości witryny. Podobnie rzecz ma się w przypadku robotów indeksujących. Zyskują one więcej przejrzystych ścieżek. Wpływa to na podniesienie wydajności indeksowania wszystkich podstron.

Poprawa wyników analizy zachowań użytkownika

Google śledzi zachowania odwiedzających witrynę internautów. Na tej podstawie algorytm umiejscawia określoną stronę w hierarchii, jako mniej lub bardziej wartościową. Pod uwagę brane są takie dane jak: współczynnik odrzuceń, określający liczbę wejść i wyjść bez podjęcia akcji, wspomniany już czas trwania sesji oraz podejmowanie działań – kliknięcia, przewijanie treści (tzw. scrollowanie). Oczywiście wyniki tej dokładnej analizy przekładają się w sposób bezpośredni na pozycjonowanie strony internetowej.

Dzięki odpowiedniemu wewnętrznemu linkowaniu serwis internetowy lub sklep online mogą stać się bardziej przyjazne dla użytkownika. Metody są stosunkowo proste. Wystarczy umieścić przejrzyste menu górne oraz boczne, usytuowane najlepiej po lewej stronie. Dodatkowo podlinkować wszystkie kategorie. W stopce umieścić odnośniki do podstron, które nie znalazły się w obrębie menu. Warto wykorzystać mapę witryny. Jest ona szczególnie lubiana przez roboty indeksujące. Należy też pamiętać, że wszystkie linki umieszczone w treści strony głównej są traktowane jako wyjątkowo silne i wartościowe. Na tak zoptymalizowanej witrynie internauta pozostanie dłużej, będzie klikał w kolejne linki i docierał do coraz odleglejszych podstron.

Treści wysokiej jakości

To kolejny sposób na to, by zoptymalizować poszczególne słowa kluczowe. Często też tzw. long tail, czyli dłuższe i bardziej złożone frazy. Nie bez kozery coraz więcej sklepów internetowych czy witryn firm usługowych posiada w menu głównym zakładkę blog. Jest to świetny sposób na to, aby odwiedzający spędził w obrębie strony więcej czasu, czytając i przewijając interesujące go artykuły. Poza tym rozbudowana treść daje możliwości do umieszczenia jak najbardziej naturalnych linków. Np. post blogowy, który doradza na temat wyboru laptopa do biura, jak najbardziej może linkować do wybranych modeli w kategorii laptopy biurowe. Przy tym każdy sensowny odnośnik z tekstu, który Google uznaje za merytoryczny i wartościowy jest niezwykle cenny i skuteczny z punktu widzenia SEO.

linki wewnętrzne

Podnoszenie pozycji słów kluczowych

Jedną z zasad, o których należy pamiętać wykonując linkowanie wewnętrzne, jest unikanie linkowania zdjęć i grafik. Zamiast tego wykorzystujemy frazy, jak najbardziej dopasowane do produktu czy usługi. Przeczytaj nas artykuł jak dobrać frazy kluczowe do pozycjonowania. Wytyczne Google są dosyć nieostre i sugerują, aby linków wewnętrznych używać w rozsądnej liczbie. Przyjmuje się, że optymalnie będzie to 3-4 odnośniki w treści posta. Niektórzy jednak znacznie zawyżają tę liczbę i też osiągają zadowalające efekty. Ważniejsze wydaje się, jak to już wskazano powyżej, by linkować w sposób naturalny z poziomu treści wysokiej jakości.

Dzięki temu, osiąga się także jak najwyższy stopień adekwatności słów kluczowych. Sytuacje, gdy ktoś z wyszukiwarki przenosi się na jedną z podstron, na której nie znajduje tego, czego się spodziewał po szukanej frazie są wyjątkowo niepożądane. Podobnie jak wzajemna rywalizacja stron w obrębie jednej witryny. Dzięki wewnętrznemu linkowaniu da się wyeliminować te błędy optymalizacyjne. Podstronę mniej użyteczną można łatwo zdezoptymalizować, poprzez zmniejszenie liczby odnośników, natomiast tę ważniejszą wypozycjonować mocniej dzięki dodaniu kolejnych linków wewnętrznych.

Podsumowanie

Reasumując, kiedy tworzy się rozbudowaną witrynę, należy bezwzględnie wykorzystać internal linking czyli wewnętrzne linkowanie, najlepiej na każdej podstronie. To najłatwiejsza, bezpłatna i dostępna od razu forma pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych. Wytyczne odnoszące się do linkowania wewnętrznego wchodzą po prostu w obręb dobrych praktyk budowania wartościowej witryny. Zawsze należy pamiętać, że najważniejsze jest przede wszystkim stworzenie strony przyjaznej, użytecznej, funkcjonalnej, interesującej, poprzez wypełnienie wartościowym contentem oraz atrakcyjnej wizualnie dla użytkownika.