Kreowanie wizerunku marki i co na niego wpływa
Zarówno dopiero co wchodzące w branżę firmy, jak i te z długim doświadczeniem, chcąc utrzymać się na rynku – powinny doskonale zdawać sobie sprawę z tego, jak istotne jest prawidłowe zarządzanie „twarzą” biznesu. Jest to proces długofalowy i powinien trwać przez cały okres działalności biznesu, dlatego też należy wykonać go przemyślanie z opracowaną strategią.
Wizerunek firmy to zarówno wyobrażenia wizualne jak i skojarzenia, powszechna opinia czy charakterystyczny wygląd, reklama. Przedsiębiorstwa, które w chwili wejścia na rynek prawidłowo podejdą do tematu, mogą liczyć na długoletnie zaufanie i powszechnie dobrą opinię w stosunku do ich produktów. To forma tak zwanego „pierwszego wrażenia”.
Często pomimo wcześniejszego, błędnego zamysłu marka wykorzystując prawidłowe techniki marketingu, powoli odbudowuje swoją pozycję.
Przeczytaj również nasz wpis: Budowanie świadomości marki
Wizerunek firmy co to?
Wizerunek firmy jest czynnikiem decydującym o sukcesie lub porażce firmy.
Aby wywrzeć pożądane wrażenie na klientach, pracownikach i opinii publicznej wizerunek przedsiębiorstwa powinien być jak najbardziej pozytywny.
Żeby to osiągnąć, warto skorzystać z szerokiej gamy środków i strategii, a tym samym zbudować firmę, która jest dobrze odbierana przez społeczeństwo i odnosi sukcesy.
Wizerunek przedsiębiorstwa — czym jest i czemu służy?
Wizerunek decyduje o tym, czy firma odniesie sukces, czy nie oraz w jakim stopniu różni się od konkurencji? Tylko dobry wizerunek może utrzymać firmę na rynku. Jednak co dokładnie rozumie się przez to pojęcie?
Wizerunek firmy to obraz tego, jak firma jest postrzegana przez opinię publiczną. Na to ogólne wrażenie składają się doświadczenia, opinie, a także uczucia i postawy. Dlaczego jest to ważne?
Pozytywny wizerunek marki tworzy popyt, który sam się pojawia. Jednak wizerunek może przekazywać nie tylko pozytywne idee, ale także negatywne. W drugim przypadku klienci eliminują niektórych dostawców przed podjęciem decyzji o zakupie.
Wizerunek ma wpływ nie tylko na sprzedaż, ale także np. na rekrutację pracowników. Ma to ogromne znaczenie zarówno dla rekrutacji, jak i jakości pracowników, dlatego coraz więcej firm inwestuje w swój „Employer Branding”. Ponadto pozytywne postrzeganie ułatwia znalezienie sponsorów, jeśli konieczne jest finansowanie zewnętrzne.
Jak kontrolować wizerunek?
Wizerunek nie jest statyczny, wręcz przeciwnie, można go kontrolować za pomocą odpowiednich środków. Wynika ona z sumy wszystkich usług i działań, które firma świadczy oraz form komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, z których korzysta.
Należy pamiętać, że każdy kontakt z firmą, czy to osobisty, czy zawodowy, obecność w mediach społecznościowych, reklamy wpływają na wizerunek.
Tożsamość zbiorowa
Identyfikacja wizualna określa charakter Twojej firmy, jakie normy i przekonania podzielasz oraz sposób, w jaki się komunikujesz. Pomaga wyróżnić się na tle konkurencji i zapewnia, że Twoi klienci mogą się z Tobą identyfikować.
Popraw swój wizerunek na zewnątrz
Zadowolenie klienta jest kluczowe. Rozpoznaj, czego oczekują Twoi klienci i jak możesz pozycjonować się w ukierunkowany sposób. Angażuj się w media poprzez komunikaty PR, publikuj regularnie na stronie firmowej lub w mediach społecznościowych, lub wysyłaj newsletter. Decydując się na organizację wydarzeń lub sponsorowanie kogoś, ważne jest, aby mieć na uwadze swoją grupę docelową i to, co najbardziej przypadnie jej do gustu.
Kwestia wizualna i graficzna
W procesie budowania marki najistotniejszą rolę odgrywa identyfikacja wizualna firmy min. logo. Od jego stworzenia powinniśmy rozpocząć powstawanie świadomości o firmie. Jest to nie tylko znak rozpoznawczy, ale w późniejszym czasie będzie już na stałe łączony z negatywnymi bądź pozytywnymi odczuciami klientów. Ważnym aspektem grafiki jest także stworzenie chwytliwych plakatów, banerów, haseł reklamowych czy chociażby opakowań.
Marketing a kształtowanie wizerunku
W obecnych czasach, dobrze opracowana reklama jest kluczowym elementem w budowaniu wizerunku działalności. To już nie tylko plakaty, banery czy ulotki rozdawane na ulicy – chociaż jak się okazuje nadal są one niezwykle skuteczne i spełniają swoją rolę w zachęceniu klientów. Ważną płaszczyzną reklamy jest przede wszystkim Internet, działalność w nim, wygląd strony czy przejrzystość wpływają w ogromnym stopniu na pozytywny bądź wręcz przeciwnie – wydźwięk marki.
Relacje z klientami
Firma, dbająca o należyte relacje z klientami nie powinna martwić się o funkcjonowanie biznesu. Niezwykle ważne jest utrzymywanie pozytywnych opinii na Facebooku czy Googlach. Obecnie, coraz więcej osób bardziej niż rozpoznawalnością marki – kieruje się ilością pozytywnych opinii na owych portalach. Zadowolony klient to najlepsza reklama każdego przedsiębiorstwa! Niezwykle ważne jest zadbanie także o kulturę osobista pracowników stacjonarnych czy w biurze obsługi klienta. Powinni być oni kompetentni, pomocni, ale nie nachalni.
Eventy i konkursy oraz ich wpływ na wizerunek marki
Świetnym pomysłem w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa jest tworzenie wszelkiego rodzaju konkursów. Zachęca to potencjalnych klientów do zapoznania się z ofertą firmy a także wypróbowania ich produktów. Różne eventy oraz wydarzenia także wspomagają działania marketingowe marki. Ważne jest, aby podczas ich organizacji mieć na uwadze grono potencjalnych odbiorców. Zwiększa to grono odbiorców marki.
Sprawny kontakt z firmą
Dobrze działający dział obsługi klienta to niezwykle ważny element jeśli mamy na uwadze dobry wizerunek marki. Klient oczekuje sprawnej odpowiedzi na nurtujące go pytania, które zostaną udzielone przez wykształconą, kompetentną kadrę. To również błyskawiczny kontakt w Internecie. Zapytania w mailu czy wiadomości prywatnej maja podobna specyfikację co rozmowy telefoniczne. Jednak, często owe pytania pojawiają się także na forach czy stronach Internetowych firmy. Wówczas, na odpowiedź czeka nie tylko zadający pytanie ale i rzesza innych klientów zainteresowanych odpowiedzią.
Content firmy
Tworzenie pozytywnego wizerunku marki powinno mieć na uwadze również ogólny content przedsiębiorstwa. W zależności od specyfikacji firmy, warto zadbać o dodatkowe informacje o produkcie w formie opisów, grafik oraz video. Czy to sposób jego prawidłowego użycia, najlepsze metody czyszczenia czy dbania o oferowany produkt. Dobrze także w sposób nienachalny zestawić proponowany produkt z innymi, oferowanymi przez firmę. Jeśli zostanie to zrobione umiejętnie, klient nie odczuje niezręcznej sytuacji, w której narzucamy mu na siłę dana rzecz a odbierze to jako swobodna propozycję, niemającą na celu uzyskania zysku firmy, a jedynie zadowolenia klienta.
Budowanie wizerunku marki – o czym należy pamiętać?
Kierując się powyższymi wskazówkami, pozytywna opinia i rozpoznawalność powinna nieustannie towarzyszyć wizerunkowi naszej firmy. Należy jednak pamiętać, iż owe działania powinno kontynuować się nieustannie, przez cały okres działalności marki. Rynek zbytu zmienia się w zawrotnym tempie, przez co marketing przedsiębiorstwa powinien być elastyczny i gotowy na szybkie zmiany, dostosowując się do zaistniałych sytuacji. Jest to aspekt, na którym nie warto oszczędzać. Prawidłowo zainwestowane pieniądze w reklamę i pozytywna opinię firmy zwrócą się kilkukrotnie a ilość klientów wciąż będzie rosła. Decydując się na rozpoczęcie kreowania dobrego wizerunku marki powinniśmy przede wszystkim, mieć na uwadze misję, cel działalności oraz grono potencjalnych odbiorców. Warto zadać sobie pytania dlaczego właściwie została założona firma, a także w jakim świetle chcemy ją postawić. Jednak, jeśli nie zaczęliśmy od początku powstania działalności dbać o jej dobre imię – nic straconego! Wówczas, droga na szczyt jest nieco trudniejsza i dłuższa, ale dobry marketing umożliwi utrzymać się nawet podupadającej marce.