Jak zostać copywriterem?
Coprywriting staje się coraz bardziej popularny szczególnie wśród młodych ludzi. Pracę można wykonywać z domu. Do tego potrzebne są: komputer lub telefon, połączenie internetowe oraz pewne umiejętności, którymi powinien dysponować piszący. Jakie to cechy? Jak rozpocząć przygodę z pisaniem na portale internetowe?
Czym jest copywriting?
Na początku słowo to oznaczało wyłącznie tworzenie tekstów i sloganów reklamowych mających na celu przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Dziś tym mianem określa się także kreowanie unikalnych treści w internecie, takich jak: artykuły według zasad SEO, teksty specjalistyczne, czy opisy kategorii i produktów. W każdej z nich wykorzystywane są konkretne frazy kluczowe, czyli wyrazy lub ich zestawienia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Kilkukrotne powtórzenie ich w treści artykułu (także w innych odmianach gramatycznych) zwiększa pozycjonowanie strony, na której artykuł ten został dodany. Copywriting jest więc korzystnym i bardzo skutecznym narzędziem reklamowym wspierającym content marketing.
Cechy dobrego copywritera
Lekkie pióro
Jak w przypadku każdego fachu, także i copywriting wymaga pewnych kompetencji. Jeśli ktoś nie ma tzw. lekkiego pióra i obszernej wiedzy ogólnej, napisanie jednego artykułu zajmie mu mnóstwo czasu. W ten sposób nie zarobi wiele. Przeciętny copywriter przygotowuje tekst o długości 5000 znaków ze spacjami w ciągu godziny, wliczając w to: korzystanie z narzędzia, jakim jest planer słów kluczowych, formatowanie tekstu i ewentualną korektę przed finalnym wysłaniem go do klienta.
Zarządzanie czasem
Oprócz łatwości w komponowaniu zdań i umiejętności wypowiadania się na przeróżne tematy piszący powinien być dobrze zorganizowany i umieć pracować pod presją czasu. Nieraz zlecenia muszą być bowiem wykonane w krótkim czasie (najczęściej jest to kilka godzin). Pracując zdalnie w domu czasem ciężko się skupić. Rozpraszacze, takie jak: telewizor, dzwonek domofonu, czy hałasujący sąsiedzi często odrywają od obowiązków. Warto więc skrupulatnie zaplanować sobie przedział czasowy, w którym będzie tworzyło się artykuły i ściśle się go trzymać. Przykładowo między 8:00, a 14:00 autor tekstów siada do komputera i wykonuje wszystkie zlecenia. W ten sposób efekty są bardziej wydajne. Założenie jest proste: lepiej pisać krócej, ale intensywniej, niż w trakcie pracy pięć razy odchodzić od klawiatury i zasiadać do ulubionego serialu emitowanego w telewizji. Zobacz także jak zostać specjalistą Google Ads.
Terminowość
Bardzo ważną cechą copywritera jest sumienność. Chodzi nie tylko o to, aby w konkretnym terminie odesłać tekst do klienta, ale także, aby w pełni dostosować się do jego zaleceń. Każdy zleceniodawca wymaga od autora czegoś innego: jednemu zależy na tym, aby tekst był przesycony słowami kluczowymi, drugi chce, aby w jego artykule wykorzystane były anchory, jeszcze inny potrzebuje tekstu napisanego w luźnym stylu. Zadaniem copywritera jest spełnienie tych oczekiwań, nawet jeśli podane wytyczne wydają mu się absurdalne. W końcu nie bez powodu mówi się: klient nasz pan!
Jak zostać copywriterem krok po kroku?
Wszystko zależy od tego, jakie okoliczności sprawiają, że człowiek zaczyna rozważać pracę w tej profesji. Jeśli ktoś poszukuje wyłącznie zajęcia dorywczego i nie miał wcześniej doświadczenia z copywritingiem, powinien bardzo szczegółowo zapoznać się z zasadami SEO. Może zrobić to na własną rękę lub wykupić kurs dostępny w internecie. Następnym krokiem jest rejestracja na platformie copywriterów. Tam klienci zamawiają wysokiej jakości teksty, które należy napisać w wyznaczonym przez nich terminie. Wynagrodzenie uzależnione jest od rodzaju tekstu oraz ilości znaków ze spacjami.
Początkujący coprywriter powinien zacząć od przyjmowania prostych artykułów preclowych. Czym jest tzw. precel? To nic innego jak tekst najniższej rangi w piramidzie SEO, który musi jedynie zawierać konkretną frazę kluczową. W preclu nie trzeba wykazywać się wiedzą specjalistyczną. Piszący podejmuje się tematu od strony ogólnej.
Teksty SEO
Po utworzeniu kilku artykułów preclowych, kiedy copywriter czuje się już dość pewnie na tym gruncie, może przejść do pisania treści zapleczowych. Tutaj musi już bardziej zagłębić się w podany temat, pilnując oczywiście, aby wskazane frazy kluczowe wpleść sensownie w zdania.
Opisy kategorii i produktów
Opisy kategorii i opisy produktów rządzą się trochę innymi prawami. W końcu każdy, kto odwiedza sklep internetowy, chce wiedzieć o danym produkcie jak najwięcej. Copywriter powinien więc tak skonstruować opisy, aby zachęcić klientów do kupna. Od technicznej strony zaś stosować tzw. long taile (rozbudowane, bardziej szczegółowe frazy), formatowanie, dobrze dobrane słowa kluczowe – tu pomocny może okazać się Google Keyword Planner – oraz linkowanie wewnętrzne.
Co, jednak jeśli ktoś chce całkowicie się przekwalifikować, rozpocząć karierę jako zawodowy copywriter i w ten sposób zarabiać na życie? Oczywiście wspomniane wcześniej etapy pomogą mu zdobyć doświadczenie. W późniejszym okresie copywriter może ubiegać się o pracę w agencji reklamowej, wydawnictwie, sklepie internetowym, czy firmie prowadzącej także sprzedaż online.