Jak założyć sklep na Instagramie?

sklep na instagramie
Sklep na instagramie

Obecnie swoje usługi i produkty można promować w mediach społecznościowych. Na Instagramie i Facebooku dostępna jest nawet opcja prowadzenia sklepu internetowego, a jego założenie nie wiąże się z żadnymi zbędnymi formalnościami. Cała procedura przebiega szybko, łatwo i sprawnie. Nie trzeba nawet mieć obszernej wiedzy informatycznej ani dużego kapitału na start, aby zacząć zarabiać na Instagramie. Jako że social media to obecnie potęga skupiająca miliony użytkowników, warto to wykorzystać dla własnej korzyści. Firmowy fanpage na Instagramie to jedno, ale warto też założyć sklep internetowy na tej platformie. Pora zastanowić się nad tym, jak to zrobić.

Sklep instagramowy – czy warto go prowadzić?

Instagram cieszy się ogromną popularnością, skupia miliony użytkowników. Może stać się też narzędziem marketingowym, pozwalającym na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i to bez konieczności panoszenia wysokich kosztów. Posiadanie profilu firmowego na Instagramie staje się już standardem, dzięki niemu można wchodzić w interakcje z potencjalnymi klientami, czyli grupą docelową zainteresowaną usługami/towarami firmy. Sklep na Instagramie stanie się nowym kanałem sprzedaży. Wystarczy dodać odpowiednią zakładkę i stworzyć instagramowy e-sklep, działa on podobnie jak ten na portalu Facebook. W sklepie na Instagramie znajdują się oferowane przez firmę produkty wraz z ich zdjęciami i cenami, a po wybraniu danego towaru, użytkownik jest przekierowywany do zakładki zawierającej jego szczegółowy opis, łącznie z wyświetleniem produktu w firmowej witrynie internetowej, gdzie można dokonać zakupu. Możliwe jest także oznaczanie swoich produktów na zdjęciach i filmach, czyli w dodawanych postach czy na InstaStories.

marketing efektywnościowy

Zalety sklepu w mediach społecznościowych

Jako że media społecznościowe przyciągają uwagę użytkowników z całego świata, angażują, skłaniając do działania, prowadzenie sklepu w social media będzie świetnym rozwiązaniem. Instagram cały czas się rozwija, pojawiają się kolejne funkcjonalności i możliwości. Wystarczy zaciekawić odbiorcę swoim produktem, stworzyć wyczerpujące opisy, sięgać po płatne reklamy w celu wypromowania marki i zwiększenia szans na zakup. Sklep Instagramowy skraca proces zakupowy, wystarczy jedno kliknięcie do tego, aby potencjalny klient został przekierowany na firmową witrynę, gdzie może sfinalizować transakcję. Użytkownicy bardzo cenią sobie przejrzystość, wygodę i oszczędność czasu. Warto wobec tego nie poprzestawać na wykorzystywaniu Instagrama wyłącznie do celów promocyjnych, ale też jako kanału sprzedaży, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Obraz ma największą siłę przekazu, oddziałuje intensywnie na umysł – dobrze przygotowane zdjęcia produktowe wzbudzą zainteresowanie i zachęcą do dokonania zakupu. Użytkownicy social media każdego dnia przeglądają Instagram, szukając inspiracji, przeglądając zdjęcia. Na podstawie tego co widzą, bardzo często podejmują decyzję o spontanicznym zakupie.

jak założyć sklep internetowy
Jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep na Instagramie?

Chcąc prowadzić sklep na Insta, trzeba:

  • W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy można skorzystać z funkcji Zakupy w tym serwisie.
  • Kolejnym krokiem będzie zaktualizowanie swojej aplikacji Instagram do najnowszej wersji. Warto od razu zaznaczyć, że na Instagramie można sprzedawać wyłącznie towary fizyczne, niemożliwe jest przykładowo oferowanie usług za pomocą tego narzędzia.
  • Kolejną kwestią będzie to, aby posiadane konto na Instagramie było firmowe. Sprawdź jak założyć profil firmowy na Instagramie.
  • Upewnić trzeba się również, czy konto spełnia wszystkie wymagane warunki Umowy handlowej odnośnie sprzedawania produktów.
  • Zapoznać należy się także z aktualnymi zasadami handlowymi na Instagramie.
  • Bardzo ważne jest to, aby Instagram został powiązany z Facebookiem, w przeciwnym razie założenie sklepu będzie niemożliwe. Na firmowym profilu na Instagramie w ustawieniach znajduje się zakładka dotycząca konta, a kolejna powiązania konta. Wystarczy wybrać z listy opcję Facebook i wprowadzić dane logowania do Facebooka – trzeba być administratorem strony, aby móc dodać stronę do konta firmowego na Instagramie.
  • Mając już połączone firmowe konto na Instagramie z Facebookiem, można przejść do kolejnego kroku dotyczącego połączenia się z katalogiem na Facebooku.
  • W przypadku braku katalogu produktów należy go po prostu utworzyć, a następnie zarządzać nim w Menadżerze katalogów lub Menadżerze firmy na Facebooku. Dodawanie produktów jest niezwykle proste, można zrobić to na kilka sposobów – za pomocą formularza, piksela Facebooka czy różnych platform zewnętrznych zintegrowanych z Facebookiem typu Shopify czy WooCommerce – platformy sprzedażowej Worpressa.
  • Kolejnym etapem będzie aktywowanie funkcji sprzedaży na Instagramie. Wymaga to wejścia w Ustawienia na Instagramie, po czym przejścia do zakładki Firma, następnie Zarejestruj się w usłudze Zakupy. Pozostaje wybranie utworzonego katalogu produktów i przypisanie go do swojego konta.
  • Na koniec wystarczy kliknąć w przycisk Gotowe, a wszystkie zmiany zostaną zatwierdzone. Należy mieć na uwadze to, że rejestracja może nie nastąpić od razu, ale będzie trzeba poczekać od paru do nawet kilkunastu dni. Zróżnicowany czas oczekiwania wynika z tego, że Instagram musi zweryfikować konto.
reklama na instagramie
Reklama na Instagramie

Weryfikacja konta i co dalej?

Mając już zweryfikowane konto przez zespól Instagrama, można przejść do najważniejszego, czyli do oznaczania oferowanych produktów. Na jednym zdjęciu czy w filmie może zostać oznaczonych pięć produktów. Dostępna jest opcja wstawienia większej ilości zdjęć i w oznaczenia aż dwudziestu produktów. Mniejsze możliwości daje InstaStories, bo w jednej relacji można zaznaczyć tylko jeden produkt. Oznaczanie produktów polega na tym samym, co oznaczanie osób na zdjęciach czy na filmach. Należy zrobić to podczas dodawania postu – wystarczy wybrać produkt z powiązanego z kontem katalogu, po czym oznaczyć go w udostępnionym poście. Opublikowane zdjęcie czy film zostaną wzbogacone o znak białej torebki na czarnym tle – po kliknięciu na obraz, pojawi się obok niej napis Wyświetlaj produkty wraz ze znakiem targowania. Od tej pory wszyscy użytkownicy będą mogli zobaczyć oznaczone produkty na obrazie/filmie. Jeśli klikną w znaczek targetowania, a strona przekieruje ich automatycznie do karty danego produktu w katalogu sklepu internetowego. Sprawdź również jak założyć sklep na Facebooku.

sklepy internetowe abonamentowe
Sklep Internetowy

Jak zwiększyć swoją sprzedaż?

Istotną kwestią w przypadku firmowego konta na Instagramie jest to, aby:

  • Tworzyć spójny i wartościowy content;
  • Wrzucać atrakcyjne i profesjonalnie wykonane zdjęcia i filmy produktowe;
  • Należy zachęcać do śledzenia profilu i udostępniania postów.
  • Kluczowe będzie to, aby nie ograniczać się wyłącznie do zdjęć z karty produktów, ale prezentować towar w czasie jego użytkowania. Kreatywne zdjęcia to podstawa, warto zdecydować się na fotografie lifestylowe, w oparciu o potrzeby, oczekiwania i preferencje użytkowników.
  • Nie może zabraknąć oczywiście krótkich opisów i hasztagów.
  • Istotne będzie systematyczne publikowanie postów, najlepiej codziennie wstawiać zdjęcie.
  • Kolejną kwestią jest wchodzenie z odbiorcami w interakcje, odpowiadanie na komentarze i reakcje na zdjęcia.
  • Instagramowicze bardzo lubią konkursy, dlatego warto wykorzystać ten fakt i organizować je co jakiś czas. Wystarczy zrobić zdjęcie swojego produktu, po czym wstawić je na swoim profilu z odpowiednim hasztagiem i oznaczyć markę.