Jak wypozycjonować stronę w Google i wyprzedzić konkurencję
Dla każdej firmy ważne i kluczowe jest zagadnienie, jak wypozycjonować stronę w Google, by klient na pewno do niej dotarł i mógł skorzystać z jej usług. Algorytmy, według których działają roboty internetowe, wciąż się zmieniają. Jednak nie tylko je powinno się brać w takim wypadku pod uwagę. Przecież tekst ma być także wartościowy dla człowieka, który się na niego natknie.
Wybierz frazy kluczowe
Na początek warto zadbać o to, by w tekście znalazły się odpowiednie słowa kluczowe, które klient może wyszukiwać. Należy zatem dowiedzieć się, jakie wyrazy i całe frazy najlepiej pasują do naszej branży, a potem zawalczyć o wyższe wyniki wyszukiwania. Warto też wziąć pod uwagę to, że wiele osób może w zupełnie inny sposób formułować swoje zapytania. Rzadko kiedy ktoś używa oficjalnych zwrotów i wyrażeń.
O wiele lepiej postawić na potoczne słownictwo, jakim posługujemy się na co dzień. Jest to o wiele bardziej naturalne dla każdego człowieka. Można także zajrzeć do konkurencji i sprawdzić, z jakich słów korzysta. Będzie to z pewnością też dobre źródło inspiracji do tego, jak jeszcze możemy wziąć się za pozycjonowanie strony. Zobacz nasz wpis dobór słów kluczowych do pozycjonowania
Może pojawić się pytanie: dlaczego w ogóle powinniśmy znać te frazy? Dzięki tej wiedzy dopasujemy lepiej serwis do tego, co wyszukują nasi potencjalni klienci, a to oznacza, że prędzej na nas trafią, gdy będą szukać konkretnej wiedzy w internecie.
Stwórz dobry content
Jest to bardzo ważny element dobrego artykułu. Tak, powinniśmy zwrócić uwagę na to, by roboty Google wrzucały nas coraz wyżej w wyniki wyszukiwania, ale bez dobrej treści nie zdziałamy wiele. Klientom zależy na tym, by znaleźć u nas wartościowy tekst, dzięki któremu będą mogli dowiedzieć się czegoś nowego i przydatnego.
Chodzi zatem o to, by publikować na swoim serwisie artykuły wysokiej jakości, które bezpośrednio i tematycznie nawiązują do naszej branży. Przykładowo, gdy prowadzimy piekarnię, możemy w ramach ciekawostek wrzucić historię chleba lub pokazać, jak wygląda proces przygotowania pieczywa. W przypadku branży motoryzacyjnej, z pewnością cenne okażą się teksty o rodzajach silników czy samodzielnej wymianie opon.
Tutaj właśnie nie powinno zabraknąć fraz kluczowych, o których wspomnieliśmy wcześniej. Warto zatem zastanowić się, o czym przede wszystkim mówi nasz tekst i zadbać o to, by odpowiednie słowa się w nim znalazły.
Teksty na czasie
Dobrym pomysłem będzie także branie pod uwagę obecnej sytuacji na świecie, a szczególnie w naszym rejonie, gdy nasz biznes jest lokalny. Warto też pomyśleć nad treściami evergreen, czyli takimi, które zawsze są aktualne i które ludzie zawsze wyszukują, jak np. wspomniana wcześniej wymiana opon, ale także kwestie dotyczące makijażu czy ciekawych miejsc do odwiedzenia.
W tym punkcie trzeba sprawdzić, jakie treści evergreen pokrywają się z tym, czym sami się zajmujemy. Warto też przemyśleć, które z naszych artykułów będą wiecznie aktualne, a które są tylko chwilowe. W razie trudności zawsze można korzystać z narzędzi Google Trends.
Zadbaj o relacje z klientami
Ważne na naszej stronie są także treści, które tworzą nasi użytkownicy. Tak, mają one dużą moc, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Tutaj zaliczamy takie teksty, jak opinie, recenzje i komentarze. Jeśli do tej pory nie zwracaliśmy na nie uwagi, to pora zacząć. Nie tylko sprawi to, że oczach innych klientów nasza firma stanie się bardziej wiarygodna. Dzięki temu również serwis podniesie się w wynikach wyszukiwania.
Jak zatem zachęcić odbiorców do tworzenia własnych treści? Najprostszym sposobem jest pozostawienie pytania na końcu naszego artykułu. Możemy tam zapytać o opinię, ale także zadać konkretniejsze pytanie. A przypadku branży muzycznej, moglibyśmy zapytać klientów, na jakich instrumentach grają, za jaką muzyką przepadają lub jaki styl w grze wolą. Na pewno będzie to dobre pole do rozmowy i kolejnych komentarzy.
Gdy mamy na naszej stronie produkty, to również nie powinniśmy tego zaniedbywać.
Dajmy naszym klientom szansę na to, by ocenili nasze przedmioty i usługi. Nie bójmy się krytyki ani hejtu – to zawsze będzie. Jednak dzięki temu możemy znów wybić się w wynikach, a do tego dostać dobre rady, co powinniśmy jeszcze poprawić. Zobacz także nasz artykuł Jak pozyskać opinie o firmie w branży kosmetycznej i medycznej, który ma zastosowanie także w innych branżach.
Optymalizacja i linkowanie wewnętrzne
Gdy już bierzemy się za pisanie artykułu, nie zapominajmy o wytycznych Google. Dzięki temu nie będziemy musieli potem marnować czasu na zmiany, a nasza praca będzie szybsza i bardziej efektywna.
Podczas pisania warto zwracać uwagę na wspomniane słowa kluczowe. Na początek warto wrzucić je do tytułu i przynajmniej jednego nagłówka, by rzucały się w oczy. Nie możemy też zapominać o kodowej stronie naszego tekstu, tagach, meta danych i linkowaniu wewnętrznym. Przeczytaj nasz artykuł: linkowanie wewnętrzne i jego wpływ na pozycjonowanie
Poza kluczowymi frazami warto wplatać w treść słowa zależne, które zbudują odpowiednie środowisko semantyczne dla niego. Chodzi tu oczywiście o synonimy i słowa, które są powiązane z tą frazą. Gdy piszemy o piekarni, warto wspomnieć o różnego rodzaju typach wypieków i usługach, jakie możemy zaoferować klientowi. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ Google docenia wartość tekstu, gdy zawiera on więcej niż powtórzoną kilkakrotnie frazę kluczową.
Zadbaj o całą stronę
Nie są ważne tylko poszczególne artykuły, które wrzucamy na naszą stronę, ale cała witryna internetowa. Trzeba zadbać o to, by i ona stała się przyjemnym miejscem dla robotów Google. Wpływ na to, gdzie znajdziemy się w wynikach, ma przede wszystkim:
- czas ładowania strony — to oznacza, że nie możemy jej przeładowywać obrazkami i filmami, które sprawiają, że mija parę minut, zanim w ogóle użytkownik zobaczy stronę główną;
- dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych — nie oszukujmy się, wiele osób korzysta z telefonów, by przeglądać internet, więc nie wolno zniechęcać ich tym, że nasza strona będzie źle się wyświetlać lub niektóre z funkcji staną się bezużyteczne;
- wdrożenie bezpiecznego protokołu (https) i certyfikatu ssl — tak, pewnie każdy zna tę chwilę, gdy pojawia się komunikat o niebezpiecznej stronie, przez co użytkownik zamyka kartę czym prędzej. Poza tym niezabezpieczone strony częściej mogą paść ofiarą ataku, dane klientów wyciekną do sieci, a tego powinniśmy unikać;
- obecność mapy strony (xml) — jest to bardzo przydatne, bo dzięki temu użytkownik o wiele łatwiej odnajdzie się na naszej stronie internetowej i będzie wiedział, gdzie co znajdzie. Warto też tu zadbać o to, by wszystko było napisane jasnym i zrozumiałym językiem.
Istotne też jest to, by nasza strona była postawiona na działającym silniku, bo bez tego treści i ich optymalizacja na niewiele się zdadzą.
Zadbaj o kategorie i tagi
Gdy trafiamy na czyjąś stronę, na pewno chętnie korzystamy z kategorii i tagów, co ułatwia wyszukiwanie potrzebnych nam treści. W takim razie powinniśmy zadbać o to, by i u nas tego nie zabrakło. Wszystko musi być etykietowane, bo ułatwi to klientowi pracę na naszej stronie. Dotyczy to każdej strony, sklepu i bloga, jaki chcemy założyć. Musi tu panować porządek, dzięki czemu zarówno my, nasi klienci, jak i roboty Google będziemy wiedzieć, co gdzie leży i gdzie szukać jakich treści.
Warto zatem zadbać o odpowiednią strukturę. Jeśli np. prowadzimy bloga, to warto stworzyć odpowiednie podstrony kategorii tematycznych, do których potem dopasujemy nasz artykuł. Załóżmy, że jest to strona o tematyce kulinarnej. Na jednej podstronie możemy zawrzeć przepisy dotyczące dań mięsnych, na drugiej bezmięsnych. Możemy też podzielić to na śniadania, obiady i kolacje lub według użytych składników. Zobacz również: pozycja strony w Google
Podobnie wygląda to w przypadku sklepu. Nie wrzucajmy wszystkiego do jednego wora, ale rozdzielmy np. na komputery, monitory, klawiatury. Dzięki temu naprawdę o wiele łatwiej coś znaleźć na naszej stronie, a klient będzie wdzięczny, że nie musi spędzać godziny na szukaniu odpowiedniej myszki.
Tutaj też warto wziąć pod uwagę SEO. Zaczniemy od tego, by wyszukać, jakie frazy najczęściej są wpisywane w Google. Możemy przy tym skorzystać z dobrych narzędzi, które wskażą nam, co jeszcze powinniśmy zawrzeć lub która opcja jest bardziej dla nas opłacalna.
Przez podobny proces powinniśmy przejść, gdy bierzemy się za tagi.
Zadbaj o nagłówki i śródtytuły
Najbardziej popularne i najczęściej wykorzystywane w artykułach są nagłówki typu H1 i H2. Pierwszy z nich jest zwykle wykorzystywany jako tytuł danej podstrony lub artykułu. Jeśli zależy nam na wysokiej pozycji w Google, to warto tutaj wrzucić nasze słowo kluczowe, najlepiej na samym początku, by rzucało się w oczy. Jeśli na przykład chcemy napisać tekst o gitarach klasycznych, warto podać taki tytuł „Gitara klasyczna — jaką wybrać” lub „Gitara klasyczna dla początkującego”. Wtedy zarówno roboty Google, jak i nasz potencjalny klient wie doskonale, czego może się tutaj spodziewać oraz co jest najważniejsze w tym tekście.
Jeśli chodzi za to o nagłówki typu H2, to są one niższego rzędu i o wiele częściej powinny pojawiać się na naszej stronie, a szczególnie w naszych artykułach. Gdy piszemy ogólny tekst o gitarach, możemy tutaj napisać „Rodzaje gitar klasycznych”, „Gitary w dobrej cenie”. Warto zauważyć, że nie tylko Google zwróci na to uwagę, ale głównie nasi odbiorcy. Nie zawsze przecież mają ochotę czytać cały tekst, ale wolą od razu przejść do fragmentu, który najbardziej pasuje do tego, czego aktualnie szukają.
W przypadku tych nagłówków także trzeba pamiętać o słowach kluczowych. Jednak pamiętajmy, że myśląc o tym jak wypozycjonować stronę sprawdza się powiedzenie „co za dużo, to niezdrowo”. Ludzie nie mają ochoty patrzeć na taki tekst, a Google też nie wrzuci nas wyżej w wyniki wyszukiwań.
Analizuj starsze wpisy
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że dobrym pomysłem na to jak szybko wypozycjonować stronę w Google jest wracanie do tekstów, które publikowaliśmy kilka lat wcześniej. Zwróćmy uwagę na rynek wydawniczy. Ile razy są wydawane książki? Niektóre naprawdę wiele. Widzimy ten sam tytuł w nowej oprawie, z innymi ilustracjami, dodatkami itp. Dlaczego nie mielibyśmy z tego skorzystać na naszej stronie?
Najlepiej zwrócić uwagę na to, które treści dają nam najmniejszy ruch. Przyłożyliśmy się do artykułu, a mimo to, nic z tego nie mamy? Pewnie oznacza to, że nie zwróciliśmy uwagi na zasady optymalizacji Teraz mamy czas na to, by naprawić nasz błąd. Analizując stare treści warto również zwrócić uwagę na duplicate content, czyli powielone treści w obrębie naszej strony i w internecie. Więcej na temat duplicate content przeczytasz w naszym artykule na blogu.
W każdym razie warto trzymać się zasad optymalizacji, gdy zależy nam na dobrym i częstym ruchu na naszej stronie. Jest wiele rzeczy, które powinniśmy wziąć pod uwagę, ale gdy o żadnej nie zapomnimy, na pewno przekonamy się, że było warto poświęcić temu trochę pracy.