Jak rozpocząć sprzedaż internetową
Sprzedaż przez Internet bez wątpienia jest obecnie bardzo popularna. Każdego roku miliony ludzi kupują przez internet. W Sieci można kupić właściwie wszystko. Taka forma zakupów jest ogromnym wyzwaniem jeśli chodzi o logistykę. Podstawowa różnica jest taka, że klient nie przychodzi do sklepu stacjonarnego. Zamiast tego całość zakupów odbywa się przed ekranem komputera.
Sprzedaż internetowa stawia przed sprzedawcami wiele wyzwań. Nie ma tutaj fizycznego punktu, do którego klient przychodzi i kupuje towar. Wszystko odbywa się w Sieci. Klient nie ma zatem kontaktu fizycznego ze sprzedawcą. Niektórzy ludzie nieufnie podchodzą do zakupów przez Internet właśnie dlatego, że nie są w stanie dowiedzieć się czegoś więcej o firmie, która posiada produkt, który dana osoba chce zakupić.
Trzeba jednak powiedzieć uczciwie, że zdecydowana większość transakcji dokonywanych w sieci, to bardzo udane transakcje. Dlaczego? Powodem jest między innymi korzystna cena. Można również na spokojnie zastanowić się przed ekranem swojego komputera i przeanalizować swoją listę zakupów pod kątem tego czy na pewno wszystkie pozycje trzeba zakupić. Nie ma ryzyka, że klient skusi się na coś jeszcze dodatkowo przy kasie, już płacąc za zakupy. Takie ryzyko bywa w sklepach stacjonarnych. Osoby odpowiedzialne za marketing doskonale wiedzą jak zwiększyć sprzedaż. Oczywiście dotyczy to także sklepów internetowych. Trzeba zatem bacznie obserwować sklep, zarówno ten stacjonarny, jak również ten internetowy.
Zalety i wady sprzedaży przez Internet
Jeśli chodzi o zalety sprzedaży przez Internet można mówić o zaletach z punktu widzenia sprzedającego i kupującego.
Zazwyczaj podmiot, który sprzedaje przez Internet, jest w stanie zaoferować kupującemu niższą cenę. Wynika to z kilku czynników. Sklep, który działa w Sieci, nie musi opłacać wynajmu powierzchni sprzedażowej. Są to ogromne koszty i wpływają one na ostateczną cenę, którą płaci klient.
Niższa cena to zaleta dla klienta. Sprzedawca może spodziewać się swoich zamówień. Z drugiej strony klient nie jest w stanie wcześniej fizycznie obejrzeć towaru. Kupuje, mówiąc kolokwialnie, kota w worku jeżeli nie zna towaru, który chce kupić. Zatem sprzedawca musi liczyć się z tym, że część klientów będzie chciała zwrócić towar, Sprzedawca jest zobowiązany do jego przyjęcia i zwrotu pieniędzy. Niestety, obsługa wszystkich przesyłek i koszty z tym związane leżą po stronie sprzedawcy.
Potrzebne narzędzia
Rozpoczęcie swojej własnej działalności gospodarczej zazwyczaj jest momentem bardzo stresującym. Wszystko musi zostać dopięte na ostatni guzik. Jeśli chodzi o sprzedaż internetową potrzebne są do tego określone narzędzia. Najlepiej wcześniej zbadać rynek i dowiedzieć się gdzie są potencjalni kupujący. Badania marketingowe to podstawa. Trzeba znać odpowiedź na pytanie, jak dotrzeć do potencjalnego klienta.
Warto skorzystać ze sprawdzonych platform. Allegro, Amazon czy OLX to podstawa na rynku sprzedażowym. Trzeba jednak pamiętać o tym, że istnieje tam spora konkurencja. Trzeba będzie walczyć albo jakością towaru albo jego ceną. Można zacząć od małego sklepu na Allegro i stopniowo rozwijać swoją działalność. Każda firma kiedyś zaczynała i miała swoje początki. A początki zazwyczaj są bardzo trudne. Nie od razu firma stanie się wielkim imperium. Trzeba jednak krok po kroku dążyć do wyznaczonych celów. Warto też wiedzieć jakie są to cele. Podstawą jest tutaj biznesplan.
Zobacz również: Jak założyć sklep internetowy
Umowa na wysyłkę paczek
Paczki muszą być wysyłane do klienta. Trzeba tutaj zwrócić uwagę na wiele aspektów. Przede wszystkim towar musi dojść do klienta stosunkowo szybko. Oczywiście są takie branże, gdzie kilkudniowa dostawa nie będzie żadnym problemem. Są jednak takie branże, na przykład spożywcza, gdzie określone produkty muszą dotrzeć do klienta już następnego dnia. Analizując kwestię usługodawcy jeśli chodzi o dostawę paczek, trzeba zwrócić też uwagę na kwestię opakowań. Czasami profil działalności zakłada, że opakowania muszą być eleganckie. Czasami wystarczą po prostu kartony z recyklingu. Wszystko zależy od rodzaju działalności i indywidualnych preferencji.
Zobacz także: Jak założyć sklep na Facebooku
Klient lubi mieć wybór. Dzisiaj standardem jest zapewnienie klientowi możliwości wyboru w zakresie dostawy paczki. Niektórzy ludzie preferują tak zwane paczkomaty InPost. Jest to bardzo wygodna forma odbioru przesyłek. Do takiego paczkomatu można podejść o dowolnej porze dnia i nocy. Jest to świetna opcja dla ludzi, którzy są wolni tylko wtedy, kiedy kurierzy już nie pracują. Trzeba jednak zapewnić klientom także możliwość dostawy paczek poprzez Pocztę Polską albo kurierem. Są ludzie, dla których najważniejsze jest to, aby paczka dotarła pod drzwi ich domu. Tak samo jak paczkomat nie spełni kryteriów wszystkich klientów, tak samo nie spełni tych kryteriów Poczta Polska a nie kurier. Trzeba zatem dać klientom możliwość wyboru. Z pewnością docenią oni taką możliwość. Można później zrobić statystyki. W ten sposób sprzedawca dowie się, jaka dostawa była najczęściej wybierana. Jeżeli klient nie znajdzie dogodnej dla siebie opcji dostawy, zrezygnuje z zakupu.
Płatności internetowe
Tak samo należy dać klientom wybór jeśli chodzi o płatności internetowe. Kwestia płatności za zamówienie to bardzo szerokie zagadnienie. Standardowo zapewnia się klientom dwa rozwiązania. Płatność z góry przelewem albo też płatność przy pobraniu. Niektórzy sprzedawcy rezygnują z oferowania płatności przy pobraniu. Taka decyzja jest jednak dość ryzykowna, chociaż zrozumiała szczególnie dla małych firm. Jeżeli klient nie odbierze towaru, sprzedawca ponosi duże straty związane z ponownym dostarczeniem paczki. Warto jednak mieć świadomość tego, że część klientów po prostu nie chce płacić inaczej niż za pobraniem, bo nie mają zaufania do sprzedawców.
Zobacz także: Sklep abonamentowy
Warto także wejść w współpracę z różnymi platformami, dzięki którym klient będzie mógł zapłacić za towar natychmiast, jednym kliknięciem. Pieniądze od razu znajdą się na koncie sprzedawcy. To wszystko przyspieszy cały proces wysyłki. Czasami jednak klienci mogą podchodzić do tego nieufnie. Cześć klientów wybierze po prostu tradycyjny przelew. Warto, żeby klient bez trudu znalazł na stronie internetowej informację, jakie są dostępne formy dostawy a także płatności. Dzięki któremu klient będzie dobrze poinformowany i będzie mógł podjąć decyzję w oparciu o wszystkie informacje.
Sprzedaż Internetowa to przyszłość. Bez wątpienia udział sprzedaży internetowej w rynku sprzedaży będzie wzrastał. Kiedyś bardzo popularne było chodzenie do galerii handlowych. Bo dzisiaj ten trend spada. Ludzie coraz częściej wolą na spokojnie usiąść przed komputerem i złożyć zamówienie. Doskonale wiedzą że w razie, jeśli towar nie przyniesie satysfakcji, mogą go odesłać ustalonym prawnie czasie. Sklepy internetowe bardzo często idą na rękę swoim klientom oferując na przykład darmową dostawę. Dzięki temu klient dużo zyskuje. Warto przyglądać się temu jak wygląda rynek sprzedaży internetowej. Są też dostępne różne porównywarki cenowe. Dzięki nim można przekonać się ile dany towar kosztuje w różnych internetowych sklepach. Tego typu rozwiązania są bardzo przydatne dla klientów.