Influencer – kim jest i jak może pomóc firmie lub marce?

influencer

Wraz z pojawieniem się i przyspieszającym rozwojem Internetu, zaczęły się kreować i ewoluować nowe zjawiska dotyczące różnych aspektów życia – społeczne, sprzedażowe, obyczajowe, marketingowe itd. Powstały też nowe metody zarobkowania: sprzedaż przez Internet, nagrywanie filmów na YouTube, prowadzenie blogów, programy partnerskie i lojalnościowe i inne. Sieć ułatwiła także pracę zdalną – na odległość.

W związku z popularnością blogów, YouTube, komunikatorów oraz mediów społecznościowych, pojawiło się kolejne zjawisko związane z tym, że niektóre osoby parające się takimi zajęciami zdobyły sporą popularność wśród grup odbiorców swoich treści. Słuchacze, widzowie i czytelnicy szanują zdanie i opinie swoich nowych idoli i często kierują się nimi np. podczas wyboru kosmetyku, ubrania, restauracji, sklepu, hostingu itd. W ten sposób twórcy internetowi stają się tzw. influencerami. A kto to influencer?

Liczysz się z jego zdaniem? On ma na Ciebie wpływ!

Influencer to osoba, wokół której zebrała się zazwyczaj spora liczba odbiorców jej przekazów. Wszystkich łączą np. wspólne zainteresowania, ale szukają zazwyczaj osoby, która wskazałaby im odpowiednie rozwiązania w danej dziedzinie. A jej teksty, filmiki i zdjęcia – czyli przekazy w Internecie – pokazują, że autor lub autorka dobrze czuje się w danym temacie i ma do powiedzenia wiele sensownych rzeczy.

Influencer jest to więc osoba mająca spore lub wciąż rosnące grono odbiorców, na których ma wpływ w pewnych dziedzinach życia. A to powoduje, że setki lub nawet tysiące osób podejmują konkretne decyzje, np. wybierają taki, a nie inny produkt.

Co cechuje wiarygodnego influencera? Rzetelność, systematyczność, konsekwencja, chęć ciągłego rozwoju w danym kierunku, ale też jasność i poprawność wypowiedzi (stylistyczna, ortograficzna). Osoba taka powinna być regularnie aktywna zarówno w Internecie, jak i na pewnych wydarzeniach poza nim – np. na różnych galach, meetingach autorskich, czy organizowanych przez siebie spotkaniami ze swoimi obserwatorami, czy osobami z tej samej branży.

prowadzenie social media

Czy współpraca z influancerem jest sensowna w działaniach marketingowych?

Na pomysł, że influencer może pomóc firmie w działaniach marketingowych, wpadło już wielu specjalistów w tej dziedzinie. Powstał nawet influencer marketing. Polega on właśnie na tym, że reklamodawcy, firmy oraz twórcy marek wykorzystują zasięg działania konkretnego influencera, aby dotrzeć ze swoim produktem do szerszych kręgów odbiorców.

Influencer tworzy wpisy lub filmy, w których mówi o konkretnej marce, czy produkcie. Może to być test artykułu, odpakowywanie paczki od firmy partnerskiej, zdjęcia i przedstawienie działania np. kosmetyku itd. W ten sposób widzowie i czytelnicy dowiadują się o jakiejś nowości, mogą ją zobaczyć w użyciu oraz efekty owego użytkowania i dzięki temu zdecydować się na zakup.

najpopularniejsze social media

Jak znaleźć odpowiedniego influencera?

Influencer marketing ma sens, jeśli firma znajdzie influencera piszącego lub mówiącego o tematyce związanej z przedmiotem jej działalności. Np., jeśli chodzi o kosmetyki, wybrana do współpracy osoba powinna prowadzić blog lub kanał o kosmetykach, urodzie i makijażu. Jeśli chodzi o ubrania, przyda się blog lub kanał modowy.

Niektórzy influecerzy poruszają tematy z kilku kręgów tematycznych lub jedne, który zawiera w sobie bardzo różne zagadnienia. dobrym przykładem jest tu parenting. Z taką osobą warto współpracować, jeśli chodzi np. o produkty dla dzieci w różnym wieku – w tym ubrania, zabawki, dieta, artykuły szkolne, ale też np. wybór żłobka, przedszkola, czy szkoły językowej.

Influencerzy – podział według wielkości zasięgu

Kiedy możemy mówić, że ktoś jest influencerem? Jak szerokie grono stałych obserwatorów powinien mieć, aby być osobą wpływającą na jakieś środowisko?

Pod względem ilości obserwatorów, influencerów można podzielić na:

  • nanoinfluencerów – mają oni do 1000 obserwatorów. Zaczynając działalność np. w mediach społecznościowych, przyszli influencerzy najpierw zapraszają do swoich kręgów rodzinę, przyjaciół i znajomych. Czy kilkaset osób to nie za mało, aby taką osobę zaprosić do współpracy? Okazuje się, że dla niektórych firma to wystarczy, przynajmniej w niektórych przypadkach. Dlaczego? Bo zazwyczaj w takich sytuacjach spora część obserwatorów zna osobiście influancera, wokół którego są skupieni. A skoro znają, to większa szansa na to, że mu ufają, istnieje więc spora szansa, że zaufają tez produktowi, o którym będzie mówił lub pisał. W przypadku nanoinfluencerów najczęściej podejmuje się umowę barterową, np. produkt za darmo w zamian za filmik lub wpis i pozytywną opinię na jego temat.
  • microinfluencerówobserwuje ich stale 1000 – 100 000 osób. To liczba, która pozwala jeszcze na sporo osobistych interakcji – np. wymiana komentarzy pod wpisem lub filmikiem. To sprawia, że pewne grono obserwujących darzy inluencera sporą sympatią i zaufaniem, bo i on ich zauważa. Niektóre firmy stawiają na współpracę z kilkoma microinfluencerami, aby zwiększyć kręgi swoich wpływów. Tu sprawdza się barter oraz współpraca warta czasem nawet do kilku tysięcy zł w miesiącu.
  • influencer – ma ponad 100 000 obserwatorów; niektórzy z tej grupy chwalą się nawet 1000 000 osób stale czytających i oglądających ich zdjęcia i filmiki. Działalność takich osób w sieci przybiera już dość poważną postać – im więcej mają obserwatorów, tym częściej część swojej działalności oddają w ręce osób trzecich – np. zlecają montaż filmików osobom, które parają się tym nas co dzień. Tworzone przez nich materiały mają sporą wartość, w tym merytoryczną i biznesową. Można tu liczyć na lokowanie produktu albo poważną recenzję przetestowanego artykułu.

Niektórzy influencerzy mają jeszcze większe grono stałych obserwatorów – od kilkuset tysięcy w górę. Część z tych osób to ogólnie znani celebryci, a inni zdobyli popularność, czy wręcz sławę tylko lub głównie dzięki Intenretowi. Współpraca z nimi kosztuje minimalnie kilkanaście tysięcy jednorazowo lub miesięcznie, ale zazwyczaj sporo więcej.

prowadzenie bloga

Jak zacząć taką współpracę?

Współpraca z influencerami może mieć różny wymiar jakościowy i czasowy. Bywa, że jest jednorazowa; innym razem dana firma współpracuje z jednym influencerem wielokrotnie lub przez wiele miesięcy pod rząd. Sporo zależy od tego:

  • co ma być przedmiotem współpracy – jedne produkt, czy cała ich seria
  • czy produkt lub usługa w jakiś sposób ewoluuje lub korzystanie z nich przynosi efekty dopiero po jakimś czasie – jak np. w przypadku niektórych kosmetyków
  • do jak dużego grona chce się tym sposobem dotrzeć
  • na jakiej zasadzie obie strony ustalą współpracę – np. sposób płatności i jej wysokość.

Nie zawsze trzeba koniecznie korzystać ze współpracy z influencerem z kliluset tysiącami obserwatorów, czy wręcz fanów. Po pierwsze: to kosztuje więcej, a po drugie nie zawsze tego typu społeczności są zainteresowane konkretnymi produktami. Czasem lepiej skorzystać z usług kilku nano- i mikroinfluencerów, ale działających w określonej niszy tematycznej. Reklamodawca ma wtedy większą pewność, że stworzone materiały trafią na podatny grunt, czyli do osób naprawdę zainteresowanych.

Współpraca z influencerami wciąż się rozwija i na pewno warto obserwować to zjawisko, aby umiejętnie z niego skorzystać, kiedy nadejdzie odpowiedni na to czas.