Google Voice Search – co warto wiedzieć na temat wyszukiwania głosowego?
Google to jedno z najpowszechniej wykorzystywanych w dzisiejszym świecie narzędzi. Używamy go prawie wszyscy do wyszukiwania potrzebnych informacji. Przeglądarka cały czas się przy tym rozwija. Nie tylko wyświetlane linki są coraz bardziej adekwatne do zapytania, ale pozwala też na wyszukiwanie głosowe, dzięki któremu nie trzeba nawet wpisywać tekstu. To bardzo wygodne zwłaszcza wtedy, kiedy korzystamy ze smartfona, albo tabletu. Co warto wiedzieć na ten temat?
Jak działa Google Voice Search?
Przede wszystkim należy wyjaśnić dobie to, czym właściwie jest Google Voice Search i jak działa. Jak sama nazwa wskazuje, jest to nowy rodzaj wyszukiwania, w którym interesujące hasło nie musi być wpisywane, ale może zostać wprowadzone głosem. Wprowadzenie takiej możliwości do wyszukiwarki Google było częścią większego trendu, który polega na zwiększaniu dostępności produktów internetowych. Jak to działa. Obsługa przeglądarki z możliwością użycia wyszukiwania głosowego jest banalnie prosta. Wystarczy kliknąć przycisk umieszczony obok okienka, w którym normalnie wpisuje się tekst i powiedzieć to, co nas interesuje. Telefon automatycznie zamienia mowę na tekst, a dalej proces wyszukiwanie przebiega dokładnie tak samo, jak dawniej. Ważną kwestią są przy tym możliwości oprogramowania do zamiany mowy na tekst. Na pewno da się powiedzieć, że jest ono coraz lepsze. W najważniejszych językach rozpoznaje już ono wymowę w poszczególnych dialektach. W dalszym ciągu ma jednak swoje ograniczenia. Dźwięki z otoczenia ciągle przeszkadzają. Powszechnie stosowane oprogramowanie tego typu wciąż ma problem z odróżnieniem mowy od dźwięków tła. Poza tym wiadomo, że każdy z nas mówi nieco inaczej. Programy tego typu nie zawsze rozpoznają słowa, jeżeli ktoś mówi zbyt niewyraźnie, co niestety jest często występującym problemem. Dlatego w czasie wyszukiwania głosowego trzeba mówić celowo wyraźnie, żeby oprogramowanie do przetwarzania mowy na tekst zrozumiało, co mówimy. Ze względu na zakłócenia spowodowane przez dźwięki w tle dobrym pomysłem jest również używanie tej opcji w miejscach, w których nie panuje zbyt wielki hałas. Trudno może być więc na przykład na ulicy, czy w komunikacji miejskiej.
Zobacz także: Co to jest Google Search Console
Znaczenie wyszukiwania głosowego Google
Wyszukiwanie głosowe ma większe znaczenie, niż by się mogło wydawać. Przede wszystkim sprawia ono, że wyszukiwarka jest o wiele bardziej dostępna dla wszystkich. Również dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z wprowadzaniem znaków przy pomocy klawiatury komputera, albo trudno jest im obsługiwać smartfona. Dzieje się tak na przykład w przypadku osób z chorobami stawów, czy wieloma innymi problemami zdrowotnymi. Możliwość wprowadzenia zapytanie przy pomocy głosu, a nie klawiatury jest dużym krokiem naprzód na drodze do zwiększenia dostępności zasobów internetowych. To oczywiście nie wszystko. Wyszukiwanie głosowe to również ogromne ułatwienie dla osób niewidomych, które dzięki zastosowaniu programów tego typu, a także oprogramowania do zamiany tekstu na mowę mogą korzystać z sieci niemal tak samo swobodnie, jak osoby widzące. Na tym oczywiście lista możliwości Google Voice Search się nie kończy. Ograniczeniem jest tu tylko wyobraźnia użytkowników przeglądarki. Dla osób, które nie mają żadnych większych ograniczeń (a przynajmniej takich, które przeszkadzają w korzystaniu z Internetu) wyszukiwanie głosowe to rzecz przede wszystkim bardzo wygodna, która pozwala wyszukiwać informacje znacznie szybciej.
Najważniejsze zalety Google Voice Search
Zalety wyszukiwania głosowego w wyszukiwarce Google nie ograniczają się do wymienionych wyżej i aby je zrozumieć, należy przyjrzeć się tej sprawie nieco lepiej. Kiedy przenosimy nasze myśli na papier (choć w tym przypadku należałoby powiedzieć na ekran komputera), to uruchamiane są inne partie mózgu, niż kiedy po prostu mówimy. Mówi się nawet czasami, że język określa świadomość. Oznacza to, że sposób, w jaki mówimy, czy ogólnie przekazujemy nasze myśli, wpływa na to, co myślimy. Wnioski, które można z tego wyciągnąć, są bardzo ciekawe. Kiedy zapytanie do wyszukiwarki wprowadzane jest głosem, a nie przy pomocy pisma, to w jakiś sposób na pewno bardziej będzie ono odpowiadać naszym faktycznym intencjom. Kiedy to samo zapytanie wprowadzamy tradycyjnymi metodami, to sam proces pisania i język, którym posługujemy się pisząc (zazwyczaj piszemy w innym stylu, niż mówimy), będzie po prostu inny i istnieje ryzyko, że nie do końca przekażemy to samo. Wprowadzenie możliwości wyszukiwania głosowego może być więc postrzegane jako ważny krok w kierunku lepszego porozumiewania się człowieka z maszyną.
Google Voice Search a pozycjonowanie stron
Strona internetowa ma sens tylko i wyłącznie wtedy, kiedy jest widoczna dla innych użytkowników sieci. Współcześnie większość ludzi szuka informacji, korzystając z możliwości, jakie dają wyszukiwarki internetowe. Spośród dostępnych obecnie wyszukiwarek zdecydowanie najczęściej używane jest Google. Dlatego też widoczność w sieci uzależniona jest od tego, jak łatwo internauta zostanie przez wyszukiwarkę Google naprowadzony na daną stronę. Pozycjonowanie stron jest procesem, który prowadzi do tego, żeby ją zwiększyć. Jak działa pozycjonowanie? Google po otrzymaniu zapytania wyświetla listę stron najbardziej odpowiadających wprowadzonej frazie. O kolejności na liście decydują specjalne algorytmy, które pod uwagę biorą ilość odniesień do danej strony, obecność słów kluczowych w umieszczonych na niej treściach, ale również jakość i częstość odwiedzania przez internautów. Pozycjonowanie to wszystkie działania, których celem jest sprawienie, że nasza strona będzie się na liście wyszukiwa wyświetlała jak najwyżej. Rozpowszechnienie wyszukiwania głosowego nie zmienia tego procesu, ale wpływa na to, jakich fraz używają internauci do znalezienia konkretnej informacji. Aby strona pozostała tak samo widoczna, osoby zajmujące się pozycjonowaniem powinny uwzględnić również najczęściej używane zapytania głosowe. Dzięki temu strona na liście wyników wyszukiwania będzie wyświetlać się wysoko (najlepiej na pierwszej stronie), dzięki czemu odwiedzi ją więcej internautów.