Czym jest konwersja i jak ją optymalizować
Na początku należy odpowiedzieć sobie, co to jest konwersja. Konwersja to wykonanie przez potencjalnego klienta określonych działań, które pozytywnie wpłyną na prowadzony interes. Konwersja co to znaczy? Konwersją może być po prostu zapisanie się do newslettera na stronie internetowej, kupno oferowane przez nią produktu lub usługi oraz dodanie produktu do ulubionych, a także otwarcie maila lub wyświetlenie reklamy.
Podział konwersji
Konwersję podzielić można na makrokonwersję oraz mikrokonwersję. Makrokonwersja jest najważniejszą metryką, która umożliwia ocenę prowadzonych działań dotyczących marketingu. Najczęściej makrokonwersja to sprzedaż towaru lub usługi.
Mikrokonwersja to działanie podjęte przez użytkownika, które obrazują zainteresowanie klientów produktem lub usługą. Mikrokonwersja umożliwia śledzenie ilości oraz jakości odwiedzin na stronie i jest istotna podczas procesu optymalizacji konwersji.
Jak liczyć konwersję?
Konwersja sprzedaży liczona jest poprzez wskaźnik konwersji, który wskazuję liczbę konwersji w przeliczeniu na ilość wejść na stronę internetową. Wskaźnik ten jest więc ilorazem liczby złożonych zamówień w sklepie przez ilość wejść na stronę w konkretnym okresie czasu.
Wskaźnik konwersji oznaczać może także, np. liczbę sprzedanych towarów podzieloną przez liczbę odsłon tego towaru lub liczbę osób płacących za usługę podzieloną przez wszystkich użytkowników, którzy skorzystali z okresu próbnego.
Co ma wpływ na poziom konwersji?
Wpływ na wartość konwersji ma wiele czynników, ale jednym z głównych jest cena usługi lub produktu. Innymi czynnikami są potencjalni klienci oraz umiejętność dotarcia do nich, sezon na dane produkty, a także siła zbudowana przez markę.
Poziom konwersji uzależniony jest również od wyglądu strony internetowej, sklepu online, urządzenia mobilnego, na jakim klient przegląda stronę oraz od dodatkowych kosztów, jakie generowane są po dokonaniu zakupu, np. koszt dostawy. Finalna wartość konwersji zależy od czynników, jakie mają na nią wpływ.
Ocena poziomu konwersji
Do sprawdzenia efektywności działania strony internetowej sklepu potrzebny jest wskaźnik konwersji, ale także inne istotne informacje.
Aby rzetelnie określić poziom konwersji, należy wziąć pod uwagę średnią wartość koszyka z zakupionymi produktami, ruch generowany na stronie, poniesione koszty mające na celu pozyskanie klienta. Poziom konwersji określany jest także na podstawie kategorii cen i produktów oraz sposobu, w jaki sklep rozlicza się z afiliantami.
Optymalizacja konwersji
Na optymalizację konwersji składają się wszystkie działania podjęte przez właściciela oraz klienta w celu polepszenia zysków sklepu internetowego i podniesienia wskaźnika konwersji.
Zoptymalizowanie współczynnika konwersji to proces wprowadzenia technicznych zmian na stronie, w taki sposób by klient nie miał problemów z jej obsługą. Optymalizacji poddana może być:
- szata graficzna strony,
- układ poszczególnych informacji na stronie,
- menu nawigacyjne,
- kroki prowadzące do zakupu towaru lub produktu, a także wystawienie opinii na stronie internetowej.
Optymalizacja umożliwia pozbycie się problemów, jakie wystąpić mogą na stornie podczas jej użytkowania przez klienta. Proces optymalizacji jest ważny, ponieważ wpływa na wzrost współczynnika konwersji.
Narzędzia stosowane do optymalizacji
Aby skutecznie przeprowadzić optymalizację konwersji użyć można do tego następujących narzędzi:
- Google Analytics, które służą do zdobycia danych użytkowników i sprawdzenia ich zachowań na stronie,
- Hojtar umożliwiający zbadanie zachowań potencjalnych klientów odwiedzających witrynę,
- Google Optimize https://optimize.google.com/optimize pozwala przetestować zmiany, jakie zostały wprowadzone na stronie,
- narzędzia do badania szybkości, z jaką ładuje się strona.
Optymalizacja konwersji jest ważna jeśli sklep internetowy chce wyróżnić się wśród konkurencji i osiągnąć wyznaczone cele.
Jak przeprowadzić proces optymalizacji?
Aby optymalizacja konwersji była efektywna, należy przeprowadzić ją według następujących kroków:
- analiza – przed rozpoczęciem procesu optymalizacji trzeba poznać rynek, klientów, konkurencję oraz produkty lub usługi. Ważne jest by znać potrzeby klientów, ponieważ pozwoli usprawnić to działanie strony pod odpowiednim kontem,
- określenie problemu – krok ten umożliwia wdrożenie odpowiednich kroków w celu usunięcia problemów, jakie podczas użytkowania strony napotkał klient po uprzednim jego zweryfikowaniu,
- wybór priorytetów – ten krok polega na założeniu pewnej hipotezy i zdecydowaniu gdzie będzie ona testowana. Trzeba wybrać czy do testów posłuży strona główna, czy jej podstrony,
- przeprowadzenie testów – po postawieniu hipotezy należy za pomocą odpowiednich narzędzi oraz metod przetestować jej działanie na wybranych podstronach lub stronie głównej,
- wnioski i podsumowanie – krok ten ma za zadanie pomóc określić czy zamierzone cele zostały osiągnięte i czy metoda optymalizacji jest na tyle skuteczna, by mogła zostać wdrożona od razu.
Proces optymalizacji jest czasochłonny i często jego poszczególne etapy trzeba powtarzać w celu uzyskania jednoznacznego wyniku.