Co to jest Google Search Console i dlaczego warto z niego korzystać
W obecnych czasach coraz więcej osób stawia na Google Search Console. Jest to jedno z bezpłatnych narzędzi od serwisu Google. Dzięki niemu możemy weryfikować witryny Google. Narzędzie to jest przeznaczone głównie do monitoringu witryn internetowych w wynikach wyszukiwania. Warto podkreślić, że dla pozycjonera jest to jedno z podstawowych narzędzi, chyba że używane są płatne narzędzia do monitorowania witryn internetowych.
W jaki sposób korzystać z Google Search Console?
Żeby przystąpić do korzystania z Google Search Console, musimy mieć kontro w serwisie Google. Należy pamiętać, że ta usługa jest bezpłatna i pomoże dbać oraz eliminować wszelkie problemy związane z naszą witryną internetową. Dzięki Google Search Console nasze strony będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwarki Google – dzięki temu możemy znacząco polepszyć odbiór naszej strony internetowej.
Rejestracja i weryfikacja w GSC
Jeśli mowa o procesie rejestracji konta Google Search Console, to po zalogowaniu się pierwszy raz w serwisie, Google poprosi nas o przejście procesu weryfikacji. Dzięki temu ustalimy, czy mamy uprawnienia do domeny podanej w czasie zakładania konta. Jednakże dość sporym ułatwieniem będzie rejestracja w GSC na takim samym koncie, na którym będziemy korzystać z Google Analytics. W ten sposób system automatycznie będzie weryfikował własności, ale przy pomocy Google Analytics praktycznie nic nie musimy robić – praktycznie wszystko robi się automatycznie i nie musimy tracić czasu. Należy pamiętać, że w Google Search Console mamy dostęp tylko do danych swojej witryny – nie będziemy mogli tu podglądać konkurencji, z tego powodu Google musi mieć pewność, iż mamy do tego stosowne uprawnienia.
Łączenie Google Analytics i Google search Console
Trzeba też wspomnieć o tym, że w odróżnieniu od Google Analytics, nie musimy wdrażać kodu na stronę. Jeżeli pomyślnie przejdziemy proces rejestracji oraz weryfikacji Google Search Console, to należy powrócić przez moment do Google Analytics. Należy w administracji konta zajrzeć do zakładki „ustawienia usługi”. Kolejnym krokiem jest wyszukanie punktu dotyczącego łączenia konta z Google Search Console. Co musimy zrobić, to przesunąć tylko suwak, a naszego konto zacznie pobierać dodatkowe dane z GSC. Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że jeśli nie zamierzamy korzystać z GSC i wystarczy nam Google Analytics, to dzięki połączeniu kont zyskamy o wiele bogatsze dane z perspektywy pozycjonowania witryn internetowych.
Google Search Console – dlaczego warto korzystać z tego narzędzia?
Przede wszystkim GSC da nam najważniejsze informacje dotyczące stron internetowych, które związane są z obecnością strony w Google, a więc również i z pozycjonowaniem. Dzięki Google Search Console dowiemy się, czy strona jest zaindeksowana i w jaki sposób przebiega indeksowanie. Ponadto możemy wiedzieć, na jakich pozycjach w Google wyświetli się nasza witryna internetowa oraz na jakie frazy będzie się wyświetlać. Ponadto GSC pomoże nam ustalić, jaki mamy profil linków przychodzących.
Skuteczność Google Search Console
Należy podkreślić, że weryfikacja strony Google dostarczy nam informacji, w jaki sposób nasza strona radzi sobie w wyszukiwarce Google. Lepsza widoczność w Google jest efektem pozycjonowania, z tego powodu możemy wykorzystać raport od GSC do oceny działań SEO.
Raport – Kliknięcia
Dzięki temu dowiemy się, jaka jest łączna liczba kliknięć – mowa tutaj o kliknięciach w link do naszej witryny internetowej, lecz tylko z poziomu wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google.
Raport – Wyświetlenia
Ponadto wyświetli się nam łączna liczba wyświetleń, która jest liczbą odzwierciedlającą to, ile razy użytkownicy mogli widzieć link do naszej strony w wynikach wyszukiwania. Trzeba też wspomnieć o tym, że powyższe wskaźniki dla całej strony internetowej można zobaczyć w postaci wykresu na osi czasu.
Warto podkreślić, że zakres czasu można zmieniać, wybierając proponowane przez GSC okresy bądź wprowadzając niestandardowe zakresy dat. Ponadto możemy także wybrać, czy chcemy analizować klasyczne wyniki wyszukiwania naszej strony internetowej, czy może wideo bądź grafikę. Wszystkie raporty dotyczące skuteczności w Google Search Console rozpoczynać się będą od danych dla całej strony internetowej.
Analiza skuteczności podstron
Ponadto może także zostać zlecona weryfikacja witryny Google z poziomu konkretnych podstron, fraz oraz krajów, z których przychodzą kliknięcia, a także wyświetlenia. Wiele osób zastanawia się, w jaki sposób wykorzystywać w praktyce raport dotyczący skuteczności Google Search Console.
Analiza fraz
Przede wszystkim analiza musi mieć jakiś cel, na przykład sprawdzać, czy pozyskiwany ruch będzie pochodził z fraz, które wskazują na zainteresowanie użytkowników kupnem. Z tego powodu w pierwszej kolejności należy analizować, jakie frazy w ogóle pojawiają się na tego typu liściu. Kolejnym krokiem jest skupienie się na analizowaniu fraz realizujących nasze cele sprzedażowe – mowa tutaj o nazwie produktów oraz usług. Warto sprawdzić, czy generują one wyświetlenia bądź kliknięcia. Nierzadko zdarza się, iż mamy zbyt dużo wyświetleń oraz mało kliknięć. Google Search Console pomoże w rozwijaniu naszej strony internetowej.