Czym jest duplicate content? Jak się go pozbyć ze strony?
Definicja duplicate contentu
Duplicate content czyli duplikacja, powielenie treści jest zawartością strony, która może zostać przypisana do kilku odnośników (url-i). To na przykład identyczny opis różnych wariantów produktu w sklepie internetowym lub tożsamy opis przedmiotu do wypożyczenia. Bardzo często, takie działanie wynika z braku wiedzy osób prowadzących stronę i ma negatywny wpływ na jej pozycjonowanie.
Powielenie treści może mieć charakter wewnętrzny bądź zewnętrzny. W pierwszym przypadku oznacza umieszczenie tej samej treści na jednej stronie, a w drugim – to sytuacja, gdy identyczna zawartość znajduje się w innym odnośniku, niepowiązanym z konkretną domeną.
Najbardziej podstawowym celem działalności content marketingu jest dystrybucja oraz tworzenie wartościowej, zoptymalizowanej i (przede wszystkim) niepowtarzalnej treści.
Jak może przebiegać powielenie w ramach tej samej strony?
Wśród najczęstszych problemów tego typu można wskazać kilka kwestii, na które niekiedy nie zwracają uwagi początkujący właściciele witryn i sklepów.
Jedną z najbardziej podstawowych kwestii jest brak przekierowań 301 – czyli sytuacja, w której kilka adresów prowadzi do jednej strony (http i https, z www i bez www). W ten sposób wytwarzana jest nieunikalna zawartość witryny.
Kolejną trudnością jest brak osobnych opisów dla rozmaitych produktów w sklepie internetowym. Niekiedy jeden wyrób ma kilka wariantów – na przykład zapachowych – i właściciele sklepu umieszczają na stronie jeden opis. Jest to błąd, który prowadzi właśnie do wytworzenia „duplicate content” czyli duplikatu treści.
Problemem zbliżonym do powyższego jest również dodanie jednego opisu kategorii do różnych filtrowań czy sortowania. Zobacz nasz poradnik jak stworzyć opisy kategorii w sklepi internetowym. W zamyśle ma to ułatwić dobór produktów, jednak w praktyce – prowadzi do powstania zduplikowanej zawartości strony. Może się zdarzyć również sytuacja, w której teoretycznie strona jest przetłumaczona na różne języki, jednak w praktyce – nie cała zawartość jest rzeczywiście przełożona, a jedynie wklejona po polsku.
To tylko przykładowe i najczęściej spotykane sytuacje, kiedy powstaje duplikat treści w ramach jednej domeny. Mogą się zdarzyć również inne problemy, jednak wskazane powyżej występują najczęściej i są najbardziej podstawowym problemem w tym zakresie.
Powielenie zawartości zewnętrzne – w obrębie większej ilości domen niż jedna
Taka sytuacja może wystąpić w związku z popełnieniem czynu karalnego – czyli po prostu kradzieży cudzych tekstów lub być powiązana z prozaicznymi kwestiami. W każdym przypadku prowadzi ona do powstania zduplikowanej zawartości, niekorzystnej z punktu widzenia SEO.
Jak wskazano powyżej, pierwszym i najbardziej podstawowym problemem może być kradzież zawartości. O ile cytowanie (ze wskazaniem źródła) jest dozwolone, to „pożyczenie” zawartości innej domeny jest po prostu nielegalne i nie tylko prowadzi do powielenia zawartości, ale również możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej przez stronę, do której należą treści.
Wyżej wspomniane wskazanie źródła również ma duże znaczenie. Jeśli nie zostanie zrobione prawidłowo – może prowadzić właśnie do powstania zduplikowanej zawartości. Aby tego uniknąć, należy zastosować odsyłacz semantyczny.
Ostatnią, a zarazem najpowszechniej występującą przyczyną tworzenia się duplikacji kontentu jest kopiowanie opisów produktów ze strony producenta. Samo w sobie nie jest zakazane, ale jednocześnie – bardzo często prowadzi do występowania kilku identycznych opisów wyrobu na rozmaitych stronach. Mogą to być nie tylko domeny różnych sklepów internetowych, ale także platform sprzedażowych lub porównywarek cen – takich jak Allegro czy Ceneo.
Jak sprawdzić, czy na stronie występuje duplicate content?
Można to zrobić zupełnie za darmo i we własnym zakresie. Najbardziej podstawowe sprawdzenie pod tym kątem zakłada skopiowanie fragmentu tekstu z własnej domeny, umieszczenie go w cudzysłowie (aby wyszukiwarka kierowała nas do identycznych, a nie tylko zbliżonych wyników) i sprawdzenie wyników wyszukiwań w Google pod tym kątem. Można również zamówić audyt SEO, albo skorzystać z programów do analizowania zawartości strony, który wskaże podstrony z powieloną treścią.
Może okazać się, że wyników jest bardzo wiele i wówczas należy poprawić zawartość własnej strony (jeśli to my skopiowaliśmy na przykład opis producenta). Gdy ktoś inny dopuścił się plagiatu, istnieje kilka możliwości. Po pierwsze – oczywiście możemy zwrócić się do właściciela strony o usunięcie zawartości, która jest naszą własnością. Dodatkowo, zawsze możemy zwrócić się do Google z informacją o plagiacie i w ten sposób sprawić, że strona zostanie usunięta z indeksowania.
Natomiast gdy powielenie zwartości występuje po naszej stronie – warto zmienić treść na unikalną, albo ją edytując, albo wprowadzając zupełnie nową – w zależności od potrzeb oraz możliwości. Bez względu na to, w jaki sposób poprowadzimy działania, zawsze warto pilnować, by zawartość strony była unikalna, bowiem ma to duży wpływ na jej indeksowanie.