Kolorystyka stron internetowych dla kobiet
Nie ulega wątpliwości, że kolory odgrywają ważną rolę w marketingu, zwłaszcza internetowym. Za ich pomocą można nie tylko, w sposób atrakcyjny przedstawić ofertę danej firmy i zachęcić do skorzystania z niej, ale również skutecznie budować wizerunek i renomę marki. I choć Internet daje szereg możliwości na zwiększenie rozpoznawalności marki i skuteczne pozyskiwanie potencjalnych klientów, to sposób oddziaływania na swoich odbiorców opiera w dużej mierze na bodźcach wzrokowych. Z tego też powodu niezwykle istotna jest kolorystyka stron internetowych, która powinna być dostosowana do swojej grupy docelowej – na przykład kobiet i branży kosmetycznej.
Atrakcyjność wizualna strony www – dlaczego taka ważna?
W handlu liczy się nie tylko jakość oferowanych usług czy towarów, ale również sposób prezentacji danej oferty. Aby zainteresować sowich potencjalnych odbiorców musi być atrakcyjnie zaprezentowana. Natomiast w takim przypadku jak projektowanie stron www dla kobiet wydaje się to być szczególnie ważne. Wynika to z faktu, że oddziałują one na swoich odbiorców przede wszystkim poprzez bodźce wzrokowe. Co zostało już na wstępie podkreślone. W związku z czym sklepy czy tanie strony internetowe powinny cechować się dużą estetyką wyglądu. Aby wzbudzić pozytywne emocje i zachęcić do odwiedzenia danego serwisu. Konsumenci bardzo często kierują się pierwszym wrażeniem, jakie wywołała na nich strona czy sklep. Jeśli się nie rozczarują najprawdopodobniej skorzystają z oferty. Przyjazny użytkownikom serwis internetowy będzie skutecznie kreował wizerunek marki, sprzyjając jej rozwojowi i zapewniając większe zyski.
Na atrakcyjność strony internetowej wpływa wiele czynników. Należą do nich, miedzy innymi:
– przejrzystość i odpowiednia kolorystyka serwisu (dostosowana do grupy docelowej);
– wartościowy content;
– przyjazna nawigacja;
– zoptymalizowana struktura serwisu.
Psychologia kolorów a projektowanie strony www
Nie ulega wątpliwości, że zarówno treści zamieszane na stronie www czy jej przyjazna struktura nie przesądzą o jej atrakcyjności wizualnej zapewniającej dużą liczbę wartościowych odwiedzin. Oczywiście są to bardzo ważne kwestie, ale stanowią element uzupełniający dobrze, pod względem kolorystyki, zaprojektowanej strony internetowej.
Psychologia kolorów jest niezwykle ważna w marketingu. Wiedza na temat tego, jakie kolory wzbudzają pozytywne emocje, a jakie negatywne, jest wykorzystywana do wywołania odpowiednich reakcji konsumentów. I choć poszczególnym kolorom na przestrzeni lat (z uwzględnieniem różnych miejsc i kultur) przypisywano odmienne znaczenia, to okazuje się, że ich odbiór zazwyczaj jest podobny, ale z podziałem na płeć. Badania pokazują, że kobiety preferują nieco inne barwy niż mężczyźni, co znajduje odzwierciedlenie właśnie w serwisach internetowych dedykowanych jednej płci. W związku z tym projektowanie stron www związane z szeroko pojętą branżą kosmetyczną będzie bazowało na barwach lubianych przede wszystkim przez kobiety. Natomiast strony internetowe poświęcone motoryzacji – na kolorach preferowanych głównie przez mężczyzn. Jest to naturalny zabieg marketingowy skierowany do konkretnych grup docelowych.
Kolorystyczne preferencje kobiet
Nad preferencjami kolorystycznymi kobiet i mężczyzn przeprowadzono liczne badania i wynika z nich, że kobiety:
– wolą kolory pastelowe;
– preferują kolory z dodatkiem bieli;
– najbardziej lubią kolor niebieski (35%), fioletowy (23%) i zielony (14%),a nie lubią pomarańczowego i brązowego (po 33%), szarego (17%).
Warto również wspomnieć, że kolor niebieski zwykle kojarzony jest z zaufaniem i bezpieczeństwem. Kolor fioletowy z kreatywnością, zaś zieleń – ze zdrowiem i naturą. Serwisy poświęcone tematyce kosmetycznej bazują właśnie na tych kolorach. Poza tym wykorzystują również róż (kojarzony z miłością, romantyzmem i kobiecością). A także biel w roli tła (synonim prostoty, naturalności i czystości). Oczywiście dobór kolorów i ich połączenie musi tworzyć spójną całość przyjazną dla oka. Zwykle strony www wykorzystują 3-4 kolorów by zapewnić sobie wizualną harmonię.